Volledig scherm
Audi RS5 Sportback © Audi

Audi RS5 Sportback: uitstervend ras

Rij-impressieAudi presenteert met zijn RS5 Sportback een nieuwe variatie op een bekend thema: vierwielaandrijving en veel vermogen in een coupé-carrosserie. Ditmaal echter met een zescilinder bi-turbomotor als bron van vreugde.

Wie niet in de specificaties heeft gekeken van de nieuwe Audi RS5 Sportback, zou zweren dat onder de kap nog altijd de dof roffelende achtcilinder ligt van zijn voorgangers. Niets is minder waar. Omwille van de uitstoot vertrouwt Audi voor zijn RS-modellen onder de RS6 inmiddels al enige tijd op zescilinders met bi-turbo. Eigenlijk moeten we zeggen: vertrouwt wéér op zescilinder turbomotoren. Want de Audi RS-modellen waren aan het begin van deze eeuw ook nog voorzien van een monsterlijke V6 bi-turbo.

Zo perste de Audi RS4 aan het begin van deze eeuw nog 381 pk uit een cilinderinhoud van 2.700 cc. De nieuwste RS5 is 450 pk sterk, ditmaal uit een blok met een inhoud van 2.900 cc. Genoeg om 99 procent van het huidige Nederlandse wagenpark in een wolk van bandenrook verbijsterd achter je te laten. En dus laten we  bij de verkeerslichten die andere Audi – een TDI’tje denken we nog - ruiterlijk de eerste paar meters pakken bij het wegrijden. Vervolgens spreken we alle 450 paarden aan via de launch control, teneinde deze ambitieuze baas te laten zien dat wij niet voor niets een RS-logo achterop hebben staan.

Volledig scherm
Audi RS5 Sportback © Audi

Helaas gaat het iets anders dan gepland, want we komen geen centimeter dichterbij. Sterker nog, de andere Audi loopt uit. Dan zien we dat de man voor ons ook een RS-logo op de achterklep heeft. Het is de nieuwe RS3, met 400 pk slechts 50 pk minder sterk, maar in een lichtere auto en met twee man minder aan boord. Bij het volgende verkeerslicht komen we langszij. Er wordt gelachen, duimpjes gaan wederzijds omhoog. Twee nieuwe auto’s met mannen die hebben gekozen voor dikke benzinemotoren; een uitstervend ras, zo beseffen we ons. Immers; de eerste de beste Tesla had onze dikke, uitgebouwde en bespoilerde bolides vernederd - Emissie- en drama-loos.

Toch valt er in de RS5 meer te genieten. Van de heerlijk directe en goed aanvoelende besturing bijvoorbeeld, of het relatief lage gewicht, waardoor bochten nemen tot een uiterst aangenaam tijdverdrijf verwordt. Uiteraard zorgt de vierwielaandrijving voor eindeloze hoeveelheden grip, zodat je ook onder natte omstandigheden als een volleerd rallyrijder door de urban jungle kunt laveren. Het geluid van de zescilinder is kunstmatig opgepept door componisten van Audi met meer talent dan Beethoven en Bach tezamen. Want hoewel een groot deel via de speakers en aangepaste uitlaatkleppen tot stand komt, is het eindresultaat geweldig.

Volledig scherm
Audi RS5 Sportback © Audi

Remmen doet de RS5 minstens net zo goed als accelereren. De enorme remschijven voor hebben meer bijtkracht per vierkante centimeter dan een Australische zoutwaterkrokodil en van fading is geen enkele sprake, ook niet wanneer ze flink worden getart. Bij het loslaten van het gaspedaal weerklinken boze plofjes uit de uitlaten van het formaat stortkoker, hetgeen bijdraagt aan de feestvreugde, ook al is ook hiervoor geput uit het gigantische oeuvre van Audi’s kunstmatige uitlaat-arsenaal.

Wie rust, reinheid en regelmaat zoekt, zet de RS5 in standje Comfort en laat de auto met de dynamische cruise control zoveel mogelijk zaken zelf bepalen. De uitlaatpijpen zwijgen, de vering staat op standje ‘deinen’ en vervolgens word je comfortabel en snel naar je eindbestemming geschoten. Wellicht kies je na verloop van tijd voor je eigen onderstelparameters onder het menu ‘Individual’ omdat de comfortstand net iets te comfortabel is, maar feit is dat de RS5 ook een geweldige reisauto is die niet altijd hoeft te happen naar de baas.

Volledig scherm
Audi RS5 Sportback © Audi

Toch is dat wel het leukste wat je in de RS5 kunt doen met je kleren aan: hard en meedogenloos rammen op het circuit of op bochtige bergweggetjes. Of tussensprintjes die dankzij het koppel van 450 Newtonmeter zorgen voor een asfaltverschroeiende versnelling. Je weet dat je bedonderd wordt met artificiële geluiden en een intelligent onderstel dat qua wegligging meer zaken voor je oplost en maskeert dan je wilt weten, maar het eindresultaat is dat je met een grijns op je gezicht harder gaat dan je ooit voor mogelijk had gehouden. En dus houd je nog maar even je rechtervoet naar beneden. Zeker wanneer je je realiseert dat auto’s in dit power-segment zo langzamerhand toe zijn aan hun allerlaatste verbrandingsslagen.

De Audi RS5 Sportback is 450 pk sterk, heeft een koppel van 600 Newtonmeter en accelereert van 0-100 km/u in 3,9 seconden. De topsnelheid is 280 km/u. De prijslijst begint bij € 120.890. Onze testauto met een flink aantal luxueuze opties kost € 171.430

  1. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”