Audi volgt de trend met nóg een SUV-coupé: dit is de Q5 Sportback
Audi rolt binnenkort een nieuwe variant van de Q5 de showrooms in: de Q5 Sportback heeft een sneller aflopende daklijn dan het bestaande SUV-model. De coupé-achtige vormgeving zorgt voor een wat sportievere uitstraling, maar ook voor minder bagageruimte.
Delen per e-mail
Met de Sportback-versie van de Q5 haakt Audi opnieuw aan op een opmerkelijke trend in autoland: steeds meer fabrikanten smelten een SUV samen met de bevallige afgeronde daklijn van een coupé. Dat levert apart vormgegeven auto’s op die desalniettemin erg succesvol zijn: onder meer bij Porsche (Cayenne Coupé), BMW (X4 en X6) en Mercedes-Benz (GLC en GLE Coupé) spreken dit soort auto’s met succes autokopers aan.
Bij Audi zelf staan overigens ook al een aantal voorbeelden in de showroom: zo is de Q8 een sportievere versie van de Q7, bestaat de compacte Q3 al als Sportback en kun je de elektrische e-Tron eveneens met een rondere daklijn bestellen. In de toekomst volgen er nog meer modellen: zo heeft Audi al een volledig elektrische Q4 e-Tron Sportback aangekondigd. De ‘gewone’ Q5 blijft overigens leverbaar naast de nieuwe Sportback.
‘Achterbank Plus’
Aan de buitenkant onderscheidt de Sportback zich met andere bumpers met grotere luchtroosters, stoerdere zwarte elementen en lichtmetalen wielen van minimaal 18-inch – in plaats van 17-inch bij de standaard Q5. Hoewel het niet zo oogt, is het dak van de Sportback even hoog. Wel is de coupé met een lengte van 4,69 meter precies zeven millimeter langer dan de reeds bestaande versie.
Omdat de daklijn achter de hoofden van de achterpassagiers sneller omlaag loopt, past er minder bagage in de achterbak van de Sportback: met 510 liter slikt hij precies veertig melkpakken minder, al mist de auto die ruimte vooral in de hoogte. Wie de achterbank om klapt, beschikt trouwens over 1.480 liter. De Sportback is leverbaar met een verschuifbare achterbank: zo kun je kiezen tussen meer beenruimte of een grotere bagageruimte, terwijl de leuning zich ook laat verstellen.
Een beetje jammer – en typisch Audi – is dat je moet bijbetalen voor deze ‘Achterbank Plus’. Veel goedkopere auto’s zoals de Volkswagen T-Cross en Seat Arona hebben zo’n flexibele achterbank ook al, dus in een Audi van ruim 60.000 euro zou een dergelijke comfortvoorziening gewoon standaard moeten zijn. De prijzen zijn overigens nog niet bekend, maar de huidige Q5 krijg je ook al niet voor minder. Pleister op de wonden: een elektrische achterklep is wel standaard aanwezig.
Alleen plug-ins
Hoewel Audi de Q5 Sportback ook met dieselmotoren heeft ontwikkeld, krijgen Nederlandse kopers alleen keuze uit twee versies met een plug-in hybride aandrijflijn. In deze Q5 Sportback 50 TFSIe en 55 TFSIe werkt een viercilinder turbobenzinemotor samen met een elektromotor, goed voor respectievelijk 300 pk (220 kilowatt) en 367 pk (270 kW) en een maximale trekkracht van 450 of 500 Newtonmeter. Beide versies beschikken in dit geval over quattro vierwielaandrijving.
Op termijn komt er ook weer een extra sportieve SQ5, die op ons continent voorzien is van een dieselmotor maar in onder meer Amerika een zescilinder benzinemotor in zijn neus heeft. De productie van de Q5 Sportback is inmiddels begonnen in Audi’s fabriek in Mexico, naar verwachting staan de eerste exemplaren later dit jaar in de Nederlandse showrooms.
Ben je op zoek naar een gebruikte Audi Q5? Klik dan hier
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?” -
Rij-impressie Ook een Audi Q3 Sportback koop je met je hoofd
‘Met je hoofd koop je een gewone Q3’, zegt een man tijdens de persintroductie. De Audi-medewerker maakt zijn zin niet af, maar de strekking is duidelijk: een Q3 Sportback koop je met je hart. En toch is er ook rationeel veel te zeggen voor de nieuwe cross-over. -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
Man kocht in 2014 Porsche voor 50 bitcoin, nu verkoopt hij 'm voor 0,95 bitcoin
Een Belg heeft binnen enkele uren zijn Porsche Panamera verkocht voor 0,95 bitcoin. De tien jaar oude Porsche Panamera kostte daarmee omgerekend 29.500 euro. De Porsche stond daarvoor vier maanden lang tevergeefs te koop voor een prijs in euro's.
-
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato. -
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
AUTOTEST Test Audi Q5: hybride Q5 is de perfectie nabij
Audi voorziet zijn modellen in rap tempo van hybridetechniek. Dat scheelt niet in de bijtelling, maar leidt wel tot een lagere aanschafprijs. Immers: hoe minder CO2-uitstoot, des te minder belasting.