België krijgt ‘groene flitspalen’ om oprukkende roetfilterfraude in te dammen
Er komen in België ‘groene flitspalen’ om vervuilende weggebruikers te detecteren en uit het verkeer te halen. Een proef waarbij 200.000 voertuigen werden gemeten is onlangs afgerond.
Veel automobilisten kiezen er volgens de Belgische overheid voor om het roetfilter onder hun oude diesel niet te laten vernieuwen wanneer deze stuk gaat. Ze laten het filter gewoon verwijderen. België wil deze ‘uitstootfraudeurs’ vervolgen en heeft daartoe inmiddels een aantal tests afgelegd met ‘ecologische flitspalen’.
Uit een onderzoek in opdracht van Zuhal Demir, de Vlaamse minister van Omgeving, blijkt dat een kleine groep van deze fraudeurs veel milieuschade veroorzaakt. Het gaat ook om vrachtwagens waarvan de katalysator niet werkt door fraude met AdBlue - een stof om de katalysator te laten werken. Maar ook oude dieselmotoren, van voor 2019, stoten volgens haar veel meer stikstofoxiden uit dan de fabrikanten beloven.
Het bestrijden van dit soort fraude kan de uitstoot van schadelijke stoffen volgens de minister met respectievelijk 40, 70 en zelfs 80 procent terugdringen. Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van een innovatief meetprogramma met sensoren op de openbare weg op verschillende plaatsen in Vlaanderen. Op die manier werd de uitstoot van 200.000 voorbijrijdende voertuigen gemeten. De ‘groene flitspalen’ zullen in eerste instantie worden gebruikt in Brussel en in de haven van Antwerpen, zo meldt VRT NWS.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bijna doodgereden motorrijder belandt op intensive care van bloedeigen zoon: ‘Stond me al op te wachten’
Zat vrachtwagenchauffeur Jonathan den H. uit Goudswaard op zijn mobiele telefoon toen hij op de N217 een motorrijder voor hem lanceerde? Of keek de trucker slechts twee seconden naar een metertje op zijn dashboard en doemde er toen plots een file voor hem op waardoor een botsing met zijn voorganger onvermijdelijk was? Die vraag stond donderdag centraal in de rechtszaak tegen de 24-jarige verdachte. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
AUTOTEST
Test Dacia Jogger: prijspakker uit Roemenië
Met de Jogger zet Dacia zijn traditie voort: veel voor weinig. Hij is relatief goedkoop, maar biedt heel veel ruimte en zelfs zeven zitplaatsen. Het maakt hem uniek in zijn prijsklasse.
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Test Fiat 500X en Tipo Hybrid: begin van het einde
Over twee jaar is elk nieuw model van Fiat volledig elektrisch. Over vijf jaar bouwt het Italiaanse merk helemaal geen auto’s meer met een verbrandingsmotor. De komst van de hybride 500X en Tipo luidt voor Fiat het definitieve einde in van meer dan 120 jaar autogeschiedenis op fossiele brandstoffen. -
video
Duizenden automobilisten krijgen ten onrechte belastingaanslag na blunder RDW
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) weet van veel oude geïmporteerde dieselauto’s niet of ze zijn voorzien van een roetfilter. Duizenden automobilisten kregen daardoor ten onrechte een belastingaanslag omdat hun auto te veel fijnstof zou uitstoten.