Volledig scherm
BMW 730d © BMW

Bestuurders van deze automerken krijgen de meeste bekeuringen

Eigenaren van BMW’s hebben gemiddeld de meeste overtredingen op hun naam staan. Althans; in Engeland, zo blijkt uit een Britse analyse van 6,5 miljoen verzekeringsaanvragen.

De onafhankelijke Britse website MoneySuperMarket analyseerde 6,5 miljoen verzekeringsaanvragen, die betrekking hadden op 632 automodellen uit Groot-Brittannië en alle veroordelingen in de afgelopen vijf jaar van hun aanvragers. De delicten bestaan uit te hard rijden, invloed van drank en/of drugs, onzorgvuldig rijgedrag, niet stoppen na een ongeval of door rood rijden.

BMW 730d-eigenaren stonden bovenaan de lijst. Van hen kreeg 21 procent de afgelopen vijf jaar een veroordeling, gevolgd door eigenaren van een BMW 225d en een Maserati GranTurismo met 20 procent. Bestuurders van een Ford Ka, Nissan Sunny en de Rover 416 en 216 hebben in Groot-Brittannië de minste overtredingen op hun naam met tussen de 2 en 3 procent.

Van de chauffeurs in de leeftijd van 17 tot 19 jaar had slechts 1 procent een auto-gerelateerde veroordeling op zijn naam. Mannen in de leeftijdscategorieën van 25-29 jaar en 40-49 jaar staan bovenaan met gemiddeld 10 procent. Gemiddeld heeft 9 procent van de mannen een boete gekregen in de afgelopen vijf jaar ten opzichte van 6 procent van de vrouwen.

De laatste onderzoeken in Nederland dateren van 2017. Toen bleek dat van de dertig meest voorkomende automerken Audi-rijders het vaakst een boete kregen (48 procent), gevolgd door BMW (46 procent), Land Rover en Volvo (beide 45 procent). Laag daarentegen was het percentage bekeurde personenauto’s van de merken Daewoo, Daihatsu (beide 20 procent) en Suzuki (22 procent). 

Top 5 van merken met de meeste overtredingen:

1. BMW 730d
2. BMW 225d
3. Maserati GranTurismo
4. Porsche Panamera
5. BMW 540i

  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.