BMW zegt sorry voor belachelijk maken belangrijkste doelgroep op social media
BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's.
Delen per e-mail
De campagne is ongetwijfeld bedacht door een jong mediateam, dat zich afvraagt waarom oudere consumenten alleen maar kunnen zeuren over het design van de nieuwe BMW's met hun omstreden grille, die er in de ogen van velen uitziet als twee hazentanden. Maar volgens BMW moeten dit soort mensen - door hen boomers genoemd - verder kijken dan het uiterlijk.
Helaas waren ze één ding vergeten, namelijk dat deze boomers - kort voor baby boomers - de belangrijkste kopers zijn van BMW's. Want: 50-plus en kapitaalkrachtig. Volgens het woordenboek is een boomer ‘een persoon van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen, oftewel een fossiel’. Dat is geen erg positieve kwalificatie en ze zijn kennelijk wel goed in geld verdienen.
Neger
Niet slim dus om de mensen die indirect jouw salaris betalen af te kraken. Dat vonden de boomers in de top van BMW kennelijk ook en dus verontschuldigde het bedrijf zich twee dagen later voor de campagne in een tweet. ,,Het maakt niet uit hoe oud je bent, we zijn er voor je. Het spijt ons, het was niet onze bedoeling om iemand te beledigen met meme-jargon. De weg naar de nieuwe wereld van mobiliteit is hobbelig, maar we hopen dat je met ons mee op reis gaat", zo is te lezen.
Het is niet de eerste keer dat BMW een fout maakt wat communicatie betreft. In maart plaatste de autofabrikant berichten op Twitter met het coronavirus als thema om de i8 te promoten. Het bedrijf verwijderde de tweets, gevolgd door een verontschuldiging. Ook Volkswagen ging eerder dit jaar in de fout met een reclame waarin een zwarte man wordt voortgeduwd door een enorme witte hand en waarin kort het woord ‘neger’ te zien was. Audi moest zich dit jaar eveneens verontschuldigen en wel voor het publiceren van een seksistische afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan eet.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen biedt excuses aan voor racistische reclame
De directie van Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een racistisch reclamefilmpje op Instagram en Facebook. In de video wordt een man met een donkere huidskleur door een enorme witte hand uit de buurt gehouden van de nieuwe Golf 8. Vervolgens wordt de man in een café geduwd met de naam ‘Petit Colon’, oftewel Kleine Kolonist. Bovendien komen groot de letters N, G, E en R in beeld: volgens critici een duidelijk verwijzing naar de woorden nigger en neger. -
Audi onder vuur na ‘seksistische' advertentie van klein meisje dat banaan opeet
De Duitse autofabrikant Audi gaat diep door het stof voor het plaatsen van een controversiële afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan opeet. De foto, die is bedoeld om de nieuwe Audi RS4 te promoten, is na felle kritiek van de site van Audi verwijderd. ,,We bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongevoelige beeld”, laat het miljardenbedrijf weten. -
Tesla Model 3 wordt €2.000 goedkoper
Tesla heeft zijn populaire Model 3 met €2.000 in prijs verlaagd. Alle versies profiteren van dit voordeel. De prijsverlaging zal leaserijders moeten verleiden die de fiscale bijtelling voor elektrische auto's deze maand zagen stijgen van 8 naar 12 procent. -
Carjacking: man met vuurwapen bedreigd en bestolen van zijn auto terwijl hij voor stoplicht staat
Een inwoner van Barneveld is dinsdagavond in het centrum van zijn woonplaats het slachtoffer geworden van een gewapende autoroof. De man is onder bedreiging van een vuurwapen bestolen van zijn Volvo V40. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers.
-
PREMIUM
Minder verkeer op de weg in 2020, maar nog steeds veel doden: hoe kan dat?
Het is door corona minder druk op de weg, toch is het aantal verkeersdoden in 2020 hoog, zo becijfert Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Net als een jaar eerder zijn in 2020 bijna zevenhonderd mensen bij een verkeersongeval om het leven gekomen: 661 in 2019 en ongeveer 680 afgelopen jaar. -
Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is. -
PREMIUMMijn Allessie
Alleen Frank (54) mag in zijn BMW Z4 rijden: ‘Ik draag toch ook niet de Chanel-tas van mijn vrouw?’
Door de BMW Z4 van zijn broer wist Frank Arons (54) eindelijk hoe zijn droomcabrio eruit moest zien. Na omzwervingen via Volkswagen en Renault ging ook hij overstag voor een zelfde exemplaar. Met beige bekleding in plaats van zwart. Wel zo chic.