De autofabriek van VDL Nedcar in Born
Volledig scherm
De autofabriek van VDL Nedcar in Born © ANP

Coronacrisis rampzalig voor de autoverkopen

De Europese autoverkoop is in april nog verder ingestort als gevolg van de corona-pandemie. Volgens de Europese autofabrikanten, verenigd in de ACEA, gaat het om de grootste daling ooit gemeten.

Het aantal nieuw verkochte auto's was in april, vergeleken met dezelfde maand in 2019, ruim 76 procent minder. Het ging om 270.682 nieuwe personenwagens. Het merendeel van de autoshowrooms in Europa was de hele maand gesloten door regeringsmaatregelen. Nederland was een van de weinig landen waar autobedrijven nog gewoon open mochten zijn.

De grootste terugval werd in april genoteerd in Italië, waar de afzet bijna 98 procent daalde. De Spaanse verkopen zakten een kleine 97 procent. Europa's belangrijkste automarkt, Duitsland, zag ruim 61 procent nieuwe personenwagens minder de showrooms uitrollen. Nederland zag de autoverkoop in april met 53 procent dalen. In maart waren de Europese autoverkopen ook al ruimschoots gehalveerd.

Als gevolg van de coronacrisis zijn veel autofabrieken wekenlang dicht geweest, maar inmiddels zijn de meeste weer aan het opstarten.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”