Daarom tillen vrachtwagens soms een wiel op
Vrachtwagens rijden regelmatig rond met ingetrokken wielen. Het gaat hierbij niet om reservewielen en ook niet om lekke banden wegens pech. Bij TopGear zochten ze uit wat er precies achter zit.
Veel vrachtwagens zijn voorzien van drie assen. Daarvan is alleen de middelste aangedreven. De assen van de wielen ervoor en erachter zijn uitsluitend bedoeld om meer vracht te kunnen vervoeren. Hoeveel lading een vrachtwagen mag meenemen, is namelijk afhankelijk van de maximale aslast. Door er een as bij te doen, kan het maximale laadvermogen verhoogd worden.
Maar vrachtwagenbanden zijn duur en dus proberen transportbedrijven te voorkomen dat ze snel slijten. Wanneer vrachtwagens zonder (zware) lading rondrijden, kunnen ze dus een of meerdere wielen optillen. Wanneer dat niet wordt gedaan, stijgt de (rol)weerstand, vooral bij bochten. Bij drie assen achter elkaar zullen de voorste en achterste vaak meer door de bocht ‘gewrongen’ worden in plaats van te rollen. Daardoor slijten ze extra hard.
Meer tractie
Het optillen van de wielen scheelt ook nog eens in het brandstofverbruik, want een hangend wiel heeft geen rolweerstand. Een bijkomend voordeel is dat het gewicht op de aangedreven as toeneemt wanneer de extra as in de lucht hangt. Daardoor komt er meer gewicht op het aangedreven wiel te rusten en dat betekent meer tractie, zodat het vermogen beter op het asfalt wordt overgebracht. Bij veel moderne vrachtwagens gaan de wielen via een druk op de knop de lucht in.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM1
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
Bange dieven beloven: Auto terug als bestolen verkoper bewakingsbeelden offline haalt
‘Klanten’ gingen er na een proefrit hondsbrutaal vandoor met zijn witte Volkswagen T-Roc terwijl garagehouder Melvin Kuipers nog zó oplette. Opmerkelijk genoeg boden de dieven aan de auto terug te geven als hij de supersnel op sociale media geplaatste beelden offline zou halen. -
PREMIUM
In Utrecht is elektrisch laden zó duur, dat je beter naar Rotterdam kunt rijden om daar de accu te vullen
Elektrische rijders in Utrecht rekenen deze winter een toptarief af bij openbare laadpalen. De prijsverschillen met andere steden kunnen oplopen tot meer dan het dubbele. Het loont zelfs om vanuit Utrecht naar Rotterdam te rijden en daar de accu te vullen. -
Ruitensproeiervloeistof bevat te veel van de giftige stof methanol
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt maandag voor de ruitensproeiervloeistof van het merk Mullrose. Het goedje blijkt een te hoog gehalte van het giftige methanol te bevatten. -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn.
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je in Nederland met een Duits kenteken blijven rijden?
‘Hoe kan het zijn dat iemand die in Nederland woont en werkt, jarenlang blijft rondrijden met een Duits kenteken?’, vraagt lezer J. van der Loon in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Mag dat wel? En welke voordelen heeft dat voor die persoon?’ -
-
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto’s op veerboten?
Na de ramp met de Felicity Ace, die zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto vlamvatte, is er discussie ontstaan over de vraag of e-auto's wel veilig genoeg zijn om mee te nemen op veerboten. Uitgerekend een Noorse rederij heeft nu als eerste een verbod aangekondigd.