Volledig scherm
© Youtube

De hardste klappers van het meest beruchte circuit ter wereld

De Nordschleife van de Nürburgring is het meest beruchte circuit ter wereld. Op dit 21,7 kilometer lange stuk asfalt in de Duitse Eiffel mag alles en iedereen rijden: motorfietsen, dagjesmensen, racewagens en zelfs een touringcar vol toeristen. Dat leidt tot confrontaties. Sommige daarvan zijn hard.

Ieder jaar wordt er een overzicht gemaakt van alle crashes die plaatsvinden op het circuit dat ook wel 'De Groene Hel’ wordt genoemd. Nou ja alle: alleen van alle crashes die zijn vastgelegd op video. De realiteit is dat een veelvoud van wat je hier ziet is gecrasht, op een hoop is gereden, total loss is verklaard, verpletterd, gehalveerd of op een andere wijze is vernietigd in een van de in totaal 173 bochten.

Het voordeel is dat de Nordschleife officieel een tolweg is en dus openbare weg. Een rondje kost 27 euro en iedereen is welkom die over een goedgekeurd voertuig en een rijbewijs beschikt en 18 jaar of ouder is. Dat maakt dat ongevallen in theorie verzekerd zijn, zij het dat de meeste verzekeraars de Nordschleife buiten hun polis hebben gesloten. 

Ook vallen er regelmatig dodelijke slachtoffers. Want de uitloopstroken zijn nagenoeg absent en de vangrail altijd dichtbij. En dus vallen er af en toe doden. Het is ook de favoriete proeftuin voor autofabrikanten, die testen hoe snel hun auto's doen over een ronde. De Lamborghini Aventador SVJ is op dit moment de snelste. Oh ja, de motorrijder die je ziet op minuut 7:00 is okee.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”