Deze 10 automodellen werden vorig jaar het meest gestolen
AutodiefstalBarometerHet aantal autodiefstallen is vorig jaar met bijna vijf procent gedaald, meldt Interpolis in zijn nieuwe AutodiefstalBarometer. De Volkswagen types Golf en Polo worden het vaakst gestolen, SUV’s van Toyota zijn de snelste stijger op de inbraakranglijst.
Delen per e-mail
Terwijl woningdieven door het massale thuiswerken een vijfde minder toeslagen, daalde het aantal autodiefstallen in 2020 beduidend minder hard, ziet Interpolis. De verzekeraar noteerde vorig jaar 4,7 procent minder gestolen auto’s ten opzichte van 2019.
Meest gestolen auto’s zijn de Volkswagen Golf en de Volkswagen Polo. De Fiat 500 completeert de top drie. Ook SUV’s zijn geliefd: de Toyota Rav4, de Renault Captur, de Toyota CH-R en de Mazda CX-5 staan allemaal in de top tien. Die vier zijn meteen de grootste stijgers op de ranglijst. De BMW 5 serie, Audi A4, VW Transporter en Opel Corsa worden beduidend minder gestolen dan in 2019.
De relatief hoge diefstalkans van bovengenoemde auto’s is verklaarbaar, vertelt Yvette Melis, verantwoordelijk voor de AutodiefstalBarometer. ,,Er rijden heel veel Golfjes en Polo’s rond in Nederland. En SUV’s worden steeds vaker verkocht.”
Luister voor het laatste nieuws naar de AD Nieuws Update:
De AD Nieuws Update verschijnt elke werkdag op Spotify en Apple Podcasts.
Range Rover
Tegelijk zijn per provincie soms flinke verschillen zichtbaar: in Zeeland is de Audi A5 de populairste auto bij het dievengilde, in Drenthe en Groningen de BMW 3-serie. Hybride auto’s worden vaak ontvreemd, net als voertuigen met een keyless entry sleutel. Die maken dubbel zoveel kans om van de parkeerplaats verdwijnen. Strengere regels aan keyless entry systemen moet dit overigens vanaf dit jaar voorkomen.
Opmerkelijk is verder dat de meest gestolen auto in Amsterdam verhoudingsgewijs de Range Rovers (Landrover) is. Eén op de vijf door Interpolis verzekerde Range Rover in de hoofdstad werd gestolen. ,,Een goede verklaring hebben wij daar niet voor”, zegt Melis.
Wel blijken aan de oostgrens Duitse automerken diefstalgevoeliger. ,,Die verdwijnen namelijk vaak naar Oost-Europa. Aan de zuidgrens met België doen ook Franse en Italiaanse automobielen het goed.” In de Randstad is vaak weer een ander type dief actief. ,,Gestolen auto’s worden daar in een loods gestopt en vervolgens gestript. De onderdelen worden verkocht.”
Invloed corona
In hoeverre de coronalockdowns autodieven beïnvloedt valt volgens Interpolis lastig te zeggen. ,,Auto’s worden meestal voor de deur gestolen en mensen zijn nu meer thuis. Ook is de vraag naar tweedehandsauto’s enorm gestegen”, zegt Melis van Interpolis. ,,Zo bezien zou je een toename verwachten.” Tegelijk betekent meer thuis zijn meer sociale controle. Door alle reisbeperkingen zijn er bovendien minder internationale bendes actief. Die zijn verantwoordelijk voor veel diefstallen, waarbij auto's snel naar het buitenland verdwijnen en zelden nog worden teruggevonden.
Het goede nieuw is dat het aantal gestolen al een kwart eeuw daalt. Werden er halverwege de jaren '90 nog 30.000 auto's per jaar ontvreemd, sinds de EU elektronische startonderbreking verplicht stelde, kelderden de autodiefstallen.
Die daling heeft ook afgelopen decennium doorgezet. Sinds 2010 halveerde het aantal gestolen wagens tot circa 7100 exemplaren per jaar. Later deze maand het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) de definitieve cijfers voor Nederland bekend. ,,Wij verwachten dat die aantallen redelijk met de onze overeenkomen, nu onze portefeuille verzekerde auto’s redelijk gemiddeld is.
Interpolis adviseert autobezitters hun heilige koe altijd op een verlichte parkeerplaats te zetten en waardevolle spullen niet achter te laten. ,,Laat het kenteken in de ruit graveren dat maakt een auto veel minder aantrekkelijk. Parkeer je auto met de wielen naar de stoep dan hebben dieven meer tijd nodig om weg te komen.” De keyless entry sleutel kan in een ijzeren hoes gestopt worden en minimaal op zes meter van de deur. Dieven kunnen dan het signaal niet opvangen.
Meest gestolen auto per provincie
Drenthe: 1. BMW 3-serie, 2. Fiat 500, 3. Peugeot 206
Flevoland: 1. Volkswagen Golf, 2. Ford Fiesta, 3. Audi A4
Friesland: 1. Volkswagen Transporter, 2. Audi A4, 3. BMW 3-serie
Gelderland: 1. Volkswagen Polo, 2. Volkswagen Golf, 3. Fiat 500
Groningen: 1. BMW 3-serie, 2. Renault Twingo, 3. Toyota Auris
Limburg: 1. Volkswagen Golf, 2. BMW 3-serie, 3. Ford Fiesta
Noord-Brabant: 1. Volkswagen Golf, 2. Volkswagen Polo, 3. Renault Clio
Noord-Holland: 1. Volkswagen Polo, 2. Volkswagen Golf, 3. Land Rover Range Rover
Overijssel: 1. Volkswagen Golf, 2. Volkswagen Polo, 3. BMW 3-serie
Utrecht: 1. Volkswagen Polo, 2. Volkswagen Golf, 3. Fiat 500
Zeeland: 1. Audi A5, 2. Volkswagen Golf, 3. Audi A1
Zuid-Holland: 1. Volkswagen Polo, 2. Volkswagen Golf, 3. Toyota Aygo
Autodiefstalbarometer: check diefstalkans
Op de website van Interpolis’ AutodiefstalBarometer kunnen autobezitters ook checken hoeveel risico hun heilige koe loopt om gestolen te worden. Wie kenteken en postcode invult krijgt dan afhankelijk van de auto een ‘laag', ‘gemiddeld’ of ‘hoog’ risico terug. Interpolis’ voorspelling is gebaseerd op een algoritme dat gebruikmaakt van openbare databronnen en historische diefstaldata. In de voorspelling wegen factoren mee zoals het merk, model, type, postcode/regio en bouwjaar.
Het is al de tweede tool voor autobezitters. Eerder deze maand ging ook al de website autodiefstalcheck.nl live, een initiatief van onder meer het CCV, Kiwa SCM en verzekeraars. Ook hierop kan iedere autobezitter op basis van zijn kenteken zien in welke risicoklasse zijn heilige koe valt.
Bekijk hier al onze video's over auto's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Groot ego en weinig zelfreflectie: dit zijn de verkeershufters die door Rotterdam scheuren
Ze zijn man, jonger dan 25, laagopgeleid en eigenwijs. Ze beschikken over een groot ego, van zelfreflectie hebben ze nog nooit gehoord. Om wie het hier gaat? Om de verkeershufter. Dat blijkt uit een eerste verkenning van het fenomeen, waar in Rotterdam volop over wordt geklaagd. -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je je telefoon gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht?
,,Als je voor een rood verkeerslicht stilstaat, mag je dan wel je telefoon even pakken om te kijken of iemand je heeft geappt of een ander liedje op te zetten op Spotify?”, vraagt lezer Jos Klein. -
PREMIUMAangescherpt keurmerk
‘Sleutelloze’ auto te makkelijke prooi: verzekeraars verhogen eisen voor populaire modellen
Talloze nieuw gekochte automodellen kunnen komend jaar alleen nog worden verzekerd als de slimme autosleutel aan strenge eisen voldoet. Momenteel zijn de meeste van de 900.000 auto’s met een keyless entry-systeem kinderlijk eenvoudig te stelen. -
‘Dit zijn de drie betrouwbaarste automerken’
De resultaten van het toonaangevende betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power zijn weer binnen. Lexus pakt de koppositie weer terug en ook Kia doet goede zaken. -
Indianenstam wil dat de legendarische Jeep Cherokee van naam verandert
De Jeep Cherokee, een legendarisch model van de Amerikaanse autofabrikant, moet mogelijk van naam veranderen. De Cherokee-stam, een bevolkingsgroep van inheemse Amerikanen, vindt het namelijk de hoogste tijd dat bedrijven en sportteams zich van hun naam gaan ontdoen.
-
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
Het legendarische cabaretduo Koot & Bie beschimpte Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
Deze open auto gaat waarschijnlijk 8 miljoen opbrengen, dit is waarom
Carroll Shelby was een autosportlegende. Zijn Cobra's zorgden voor legendarische overwinningen. Op Le Mans werd onder meer Ferrari verslagen dankzij zijn inbreng bij Ford. Nu wordt de persoonlijke Shelby Cobra 427 Super Snake uit 1966 geveild en dat wordt volgens de experts een klapper. -
Elon Musk: ‘Beter om bitcoins te hebben dan dollars en euro’s’
Het is beter om bitcoins te hebben dan conventionele valuta zoals dollars en euro’s. Dat heeft Tesla-topman Elon Musk gezegd. Conventioneel geld wordt volgens hem altijd minder waard door inflatie: ,,Dus het zou stom zijn om niet verder te kijken.”