Volledig scherm
© Ford

Deze auto's strandden vorig jaar gemiddeld het vaakst met pech

De moderne auto strandt steeds vaker met pech als gevolg van een elektrische storing. De accu is nog altijd het zwakste punt, zo blijkt uit statistieken van de Duitse wegenwacht.

Volgens de pechhulp van de Duitse wegenwacht is 52 procent van alle pech onderweg het gevolg van een elektrische storing. Dat is een enorme stijging ten opzichte van tien jaar geleden. Dit meldt de ADAC, de Duitse evenknie van de Wegenwacht, die bijna vier miljoen pechgevallen evalueerde.

In 2018 waren storingen in de elektronica verantwoordelijk voor 52,1 procent van alle pechgevallen. Tien jaar geleden was het elektrisch systeem nog verantwoordelijk voor slechts 31,3 procent van alle storingen. De belangrijkste reden is volgens de ADAC het sterk toegenomen aantal stroomverbruikers en bedieningselementen. Veel accu's blijken daar slecht tegen bestand.

Aan de andere kant is het aantal storingen dat het motormanagement beïnvloedt, afgenomen. Hieronder vallen pechgevallen als gevolg van bijvoorbeeld het injectiesysteem, sensoren en de ontsteking. Terwijl in 1998 nog 32,5 procent van de problemen hier vandaan kwam, daalde dat in 2018 naar slechts 19 procent. De reden: de technologie is de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd, zodat er hierdoor minder auto's strandden.

Bij de automodellen bleken de BMW 1 Serie en 3 Serie bijzonder betrouwbaar te zijn. Alle bouwjaren van deze twee BMW-modellen behoorden tot de 15 procent van de modellen met de minste storingen. Ook de BMW 2 Serie, 4 Serie, X1 en de Mitsubishi Colt zagen zelden tot nooit een auto van de Duitse pechhulpdienst.

Onderaan eindigden auto's als de Ford S-Max uit 2009 met een frequentie van gemiddeld 113 pechgevallen per 1.000 voertuigen. Bij relatief nieuwe modellen viel de Nissan Qashqai van de modeljaren 2015 en 2016 door de mand met tussen de 30 en 40 pechgevallen per 1.000 voertuigen. Benieuwd naar de storingsgevoeligheid van uw auto? De ADAC geeft hier gedetailleerde informatie over meer dan 120 automodellen.

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.