Deze auto’s zijn in de praktijk veel zuiniger of juist minder zuinig dan volgens de fabrikant
Het ware verbruik van een auto is vaak moeilijk te achterhalen. Rijstijl en traject hebben immers een enorme invloed op de resultaten. De onderzoekers van de Britse consumentenorganisatie WhatCar probeerden een zo realistisch mogelijke test te ontwerpen en kwamen tot opmerkelijke conclusies.
Eerst het goede nieuws: de nieuwe WLTP-test waar auto’s sinds 2019 aan onderworpen worden, komt volgens WhatCar veel dichter bij de waarheid dan de eerder gebruikte NEDC-test. De door de Britse website geteste auto's presteerden gemiddeld 6,3 procent slechter dan in de officiële test die de Europese Unie aan alle auto's oplegt om hun verbruik te bepalen. Ter vergelijking: het verschil met de oudere NEDC-cyclus liep in eerdere tests van WhatCar op tot 20,2 procent. Met andere woorden: je kunt tegenwoordig al iets meer vertrouwen op de verbruikscijfers die de automerken geven.
Net als de andere tests vond de test van WhatCar plaats onder laboratoriumomstandigheden, maar wel op basis van een echt traject door steden, het platteland en over de snelweg. Er wordt uitgegaan van een rustige bestuurder die niet via allerlei trucjes en kunstgrepen het maximale uit zijn motor wil halen. Bovendien rijdt de bestuurder veel vaker op snelwegen en 80 kilometerwegen, wat volgens de Britse consumentenorganisatie dichter bij de realiteit ligt.
De winnaars: deze wagens zijn zuiniger in het echt
Opvallend is dat een aantal auto's in het onderzoek een nog zuiniger resultaat wist neer te zetten dan de officiële cijfers. Dit is de top vijf van de verrassendste resultaten.
5. Honda Civic Type R.
Heel opvallend is de vijfde plaats van de Honda Civic Type R. De sportwagen met 320 pk blijkt immers 9,2 procent zuiniger dan aangegeven door de WLTP-test, iets wat je niet zou verwachten van zo’n krachtig model.
4. Dacia Duster
Net voor de Civic staat de Dacia Duster met 130 pk sterke benzinemotor. Dacia’s staan al bekend om hun goede prijs-kwaliteitverhouding en het zuinige karakter van de 1,3 liter motor voegt daar nog een extra pluspunt aan toe. De auto presteert 10,1 procent beter dan aangegeven. Al is dat net niet genoeg om het podium te halen.
3. Volkswagen Up!
De Volkswagen Up! weet wel een podiumplaats te bemachtigen. Het is een kleine, lichte stadsauto die 10,5 procent beter scoort dan in de officiële tests. Bovendien is de Up! het zuinigste model in dit lijstje.
2. Honda CR-V (hybride)
Op plaats twee in de ranking vinden we een hybride, opnieuw een Honda. Bij de CR-V wordt de verbrandingsmotor niet geholpen door een elektromotor, zoals meestal het geval is. De benzinemotor voorziet juist de elektromotor van stroom, hij werkt dus als een soort generator. De benzinemotor kan daardoor onder optimale belasting draaien, waardoor hij minder verbruikt. En dat werkt, want de CR-V toont zich in de praktijk nog eens 12,3 procent zuiniger dan in de tests.
1. Ford Ranger pick-up
Alleen de Ford Ranger pick-up doet het nog beter. Uit de testen blijkt hij niet de zuinigste te zijn, maar volgens de test van Whatcar scoort hij in de praktijk wel maar liefst 18,6 procent beter dan in de officiële tests.
De verliezers: Deze auto's zijn vervuilender in het echt
5. Audi A3 Berline
Uiteraard scoorden ook heel wat auto's slechter dan tijdens de officiële tests. Zo zien we op de vijfde plaats van onderen de Audi A3, die 16 procent minder goed presteerde dan wat de tests beloofden indien je voor de 35 TFSI kiest.
4. Renault Clio
Opvallender is echter dat we ook een aantal hybrides in het lijstje zien. Zo wordt de vier na laatste plaats ingenomen door de Renault Clio, die 19,6 procent minder scoorde.
3. Ford Fiesta
Op de drie na laatste plaats vinden we de Ford Fiesta met een 1,0 liter grote benzinemotor en 155 pk. Net als de A3 heeft deze Ford een vrij forse motor. In een vrij kleine auto kan dat volgens de analisten van de test voor meer verbruik zorgen wanneer je die pk’s aanspreekt op de B-wegen.
2. Suzuki Swace
En ook op de voorlaatste plaats staat een hybride, de Suzuki Swace, die 21,6 procent onder zijn WLTP-test scoorde. Hybrides hebben de reputatie zuiniger te zijn, maar wanneer je meer op de snelweg rijdt dan in de gewone tests, zoals in dit experiment van Whatcar, loopt je verbruik duidelijk flink op.
1. BMW 420d
De grote verliezer van de test is echter de BMW 420d. Volgens de test van Whatcar verbruikt hij maar liefst 26,4 procent meer dan aangegeven. Gelukkig is het volgens de website een heel leuke auto om mee te rijden. Dat verzacht de pijn van die dure brandstofrekening toch een beetje.
Voor de complete lijst klik je hier
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hier zijn leden meer geld kwijt aan parkeren dan aan contributie: ‘Idiote verhouding’
Wat tennisvereniging Deuce Again in Rotterdam-Zuid is overkomen, dat is het schrikbeeld van vele tientallen sportclubs, blijkt uit onderzoek. De tennisclub zag 10 procent van haar leden vertrekken nadat betaald parkeren werd ingevoerd. De zorgen zijn groot.Rotterdam -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Deze twee automerken hebben de meest trouwe klanten volgens Duits onderzoek
Particuliere klanten die al een Tesla hadden en een nieuwe auto kochten, kiezen in 2022 veelal weer voor een elektrische auto van het Amerikaanse merk. Ook eigenaren van een Dacia zijn erg trouw aan hun merk, zo blijkt uit Duits onderzoek. -
autotest
Test Suzuki S-Cross: allemansvriend met soepele omgangsvormen
Onderhuids is de Suzuki S-Cross bepaald geen fonkelnieuwe auto. Maar zijn opgefriste voorkomen, fijne aandrijflijn en prima inzetbaarheid weten zijn leeftijd goed te verhullen. Onze autoredactie heeft hem getest. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
-
-
‘Nieuwe auto's verbruiken nog altijd veel meer brandstof dan aangegeven’
Nieuwe auto's in Europa verbruiken nog altijd veel meer brandstof dan fabrikanten aangeven. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT), die in 2014 met een studie de bal aan het rollen bracht in het dieselschandaal. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”