Deze bijzondere Citroën overleefde 48 jaar geleden een massaslachting door Peugeot
De Citroën GS Birotor is voorzien van een rotatiemotor. De fabrikant bood het bijzonder snelle model tussen 1973 en 1975 slechts twee jaar aan en probeerde vervolgens alle uitgeleverde exemplaren te vernietigen. Een van de weinige overlevenden van deze ‘massaslachting’ staat nu te koop in Nederland.
Citroën bouwde zijn middenklasser GS van 1970 tot 1979. Hij was echter ook verkrijgbaar met een zeldzame motor die slechts twee jaar van de band rolde. Van september 1973 tot oktober 1975 was de GS verkrijgbaar met een rotatiemotor. Deze speciale uitvoering heette Birotor, zoals aangegeven door een kleine letter op de achterzijde. De twin-disc rotatiemotor was aanzienlijk krachtiger dan de standaard viercilinder boxermotor, maar toch had Citroën spijt van het model.
De wankelmotor van de GS Birotor, genoemd naar constructeur Felix Wankel, genereerde met zijn twee verbrandingskamers, elk met een inhoud van 497,5 kubieke centimeter, 107 pk bij 6500 toeren. De trekkracht bedroeg 137 Newtonmeter bij 3000 toeren per minuut. Dat was aanzienlijk meer dan de 54 pk van de standaard luchtgekoelde 1,0-liter viercilinder boxermotor. De Birotor viel enorm in de smaak bij liefhebbers van sportief rijden. Volgens hen was de soepel lopende wankelmotor een perfecte match met het zachte hydropneumatische onderstel van de Citroën, de door velen zo geroemde veertechniek.
De rotatiemotor was een doorontwikkeling van de motor uit de NSU Ro80. NSU en Citroën hadden de handen ineengeslagen en wilden via het gezamenlijk opgerichte bedrijf Comotor op grote schaal rotatiemotoren voor personenauto’s gaan produceren. De geplande bouw van 500 wankelmotoren per dag kwam er om verschillende redenen nooit van. Want de Birotor was behalve snel ook dorstig. Met een verbruik van 15,7 liter per 100 kilometer gemiddeld betekende het uitbreken van de oliecrisis de nekslag voor dit model.
De verkoop sukkelde nog even voort, maar toen Peugeot de directie van Citroën overnam, kwam in 1975 toch een einde aan de GS Birotor, nadat er slechts 847 stuks waren gebouwd. Peugeot maakte zich zorgen over de garantiekosten van de complexe Birotor-motor en droeg Citroën op zoveel mogelijk GS Birotors terug te kopen, om ze vervolgens stuk voor stuk te vernietigen. Gelukkig reageerden enkele eigenaren niet op het aanbod van Citroën. Hoeveel van deze modellen er nog over zijn, is niet bekend.
Het exemplaar dat nu te koop wordt aangeboden, staat in Oldemarkt bij klassiekerbedrijf Carrosso. De auto heeft 61.465 kilometer gelopen en is compleet gerestaureerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren. -
PREMIUMMijn Allessie
Henk (76) zoekt naar stippellijntjes op de landkaart en bedwingt elke berg met zijn Renault 16 TX uit 1978
Buiten is Henk de Vos (76) toch echt in Wassenaar maar in zijn garage waant hij zich in Frankrijk. Bien sûr, er staan binnen dan ook acht Renaults waarvan hij er één wel heel mooi vindt: de 16 TX uit 1978, die hij samen met een vriend vlakbij Toulouse vond en op een aanhanger naar Nederland bracht. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’
-
Bizar: iemand betaalde meer dan 4 ton voor deze 35 jaar oude Citroën BX
Een rally-BX heeft op een Franse veiling 417.200 euro opgeleverd. Dat is veel meer dan van tevoren werd gedacht. De schattingen liepen uiteen van 250.000 tot 350.000 euro. -
-
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
140.000 euro voor een ‘Lelijke Eend’: verzamelaars zijn dol op gewone auto's die nooit hebben gereden
Gewone auto's die nauwelijks hebben bewogen sinds ze nieuw verkocht zijn: klassiekerverzamelaars zijn er dol op. Dat bewees onder andere deze 2CV met negen kilometer op de teller: een verzamelaar betaalde er inclusief veilingkosten zo'n 140.000 euro voor.