Volledig scherm
Citroën BX Rally. © Gooding & Company

Deze Citroën BX moet 100.000 euro opleveren

De Citroën BX was een van de populairdere auto's van de jaren tachtig, met een prijskaartje van rond de 14.995 gulden. Een kleine 7.000 euro omgerekend naar nu. Een klassieker werd het echter nooit. Toch moet dít speciale model rond de 100.000 euro opleveren, met dank aan de Groep B rallyklasse.

'Buurman, wat doet u nu?’ Het is een van de bekendste zinnen uit de bioscoopfilm Flodder, uitgesproken door actrice Tatjana Simic tegen haar buurman, die Citroën-dealer was. Even later gaan haar broers langs bij de dealer om een nieuwe Citroën BX Sport te kopen - destijds een van de topmodellen uit de BX-range. Hoe de heren dachten te betalen? ‘Met Polaroid’, is het antwoord, waarna ze foto's tonen van hun zus in een compromitterend standje met de keurig getrouwde garage-eigenaar.

Volledig scherm
Citroën BX Rally. © Gooding & Company

Afgezien van de Sport zijn er weinig uitvoeringen van de BX die de klassiekerstatus bereikten. Daarvoor is het model te massaal geproduceerd en was de kwaliteit te matig. Maar deze BX 4 TC, een voor de legendarische Groep B rallyklasse goedgekeurd model, is dat zeker wel. Volgens veilinghuis Gooding & Company kan de auto tussen zelfs 110 duizend dollar gaan opleveren. Zo tegen de 100.000 euro. 

Volledig scherm
Citroën BX Rally. © Gooding & Company

Om de auto om te toveren tot rally-auto heeft Citroën hem compleet nieuw ontworpen. Onder de kap ligt een 2,1-liter turbo-viercilinder motor in lengterichting gemonteerd, in tegenstelling tot de dwars geplaatste motor in de normale BX. Daar was geen ruimte voor en dus werd de auto aan de voorzijde verlengd.  Zijn 200 pk sterke motor brengt zijn kracht over op alle vier de wielen via een handgeschakelde vijfversnellingsbak van de Citroën SM. Ook het waanzinnig complexe hydropneumatische veersysteem van SM werd overgenomen in de BX 4TC.

Volledig scherm
Citroën BX Sport. © Gooding & Company

Een succes was het niet. Na drie races kwam er al een einde aan de Group B in 1986 en het beste resultaat van de BX 4TC was een zesde plaats in de Rally Zweden van 1986. Succes als straatauto had de auto evenmin. Door de slechte raceprestaties van de Citroën werden slechts 62 van de 200 voor de race bedoelde auto’s verkocht. Een aantal moest worden teruggekocht vanwege mechanische problemen.

Volledig scherm
Citrooën BX Sport. © Gooding & Company

Naar schatting zijn er nog 40 van de 62 rally-BX’en over. Gooding & Company heeft aangekondigd dat het BX 4TC nummer twee zal veilen tijdens het komende Pebble Beach-evenement in augustus, waar het verwacht dat de zeldzame Citroën van eigenaar zal wisselen voor tussen de 80.000 en 100.000 dollar. De auto, met slechts 16.000 kilometer op de teller, is een koopje in vergelijking met andere specials. Afrekenen met een paar Polaroids zal ditmaal helaas niet gaan.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”