Volledig scherm
Volkswagen ID.R © Volkswagen

Deze elektrische auto is de allersnelste op de Nürburgring

Een snelle rondetijd op de roemruchte Nordschleife van het racecircuit Nürburgring is zeer belangrijk voor fabrikanten van sportieve auto's. Bij elektrische auto's is het circuit nog steeds dé norm, gezien de feestende Volkswagenmedewerkers na een recordtijd voor de Volkswagen ID.R.

Wanneer een autofabrikant een record verbreekt op de Nordschleife, is het wereldnieuws in autoland. Vandaag verbrak de ID.R het record voor elektrische auto's met een tijd van 6:05.336. Daarmee heeft dit sportieve model de vorige recordtijd van de Nio EP9 met 40 seconden verbeterd.

Coureur Romain Dumas, normaal in dienst van Porsche, zat achter het stuur. Hij verbrak ook al het Pikes Peak Hill Climb-record vorig jaar met dezelfde auto. Voor de Nürburgring moest Volkswagen het voertuig licht aanpassen. Om de topsnelheid sneller te bereiken, veranderde het merk het energiebeheersysteem en ook de downforce werd verbeterd.

De I.D. R is ‘slechts’ 680 pk sterk, terwijl de vorige recordhouder, de Nio EP9, dankzij zijn vier elektromotoren 1341 pk sterk is. Het toont het belang aan van de aerodynamica en het effectief gebruik van het beschikbare vermogen. De I.D. R is een speciaal gebouwde racewagen, terwijl de Nio technisch gezien een straatauto is, ook al is er nog geen een uitgeleverd aan een klant.

Hoewel de recordronde van Dumas indrukwekkend snel is, is het nog steeds niet de allersnelste tijd ooit. Porsche zette vorig jaar met een Porsche 919 Evo een nieuwe recordtijd neer van 5:19.55 - ook met Dumas achter het stuur, maar met een niet-elektrische auto. Hij verbrak daarmee de recordtijd van Stefan Bellof uit 1983. Hij reed destijds met een Porsche 956.