Volledig scherm
Hyundai Kona Electric modeljaar 2020 © Hyundai

Deze elektrische auto’s zijn dit jaar nog wél beschikbaar

Hoe kom je als zakelijke rijder nog snel – vóór 1 januari 2020 – aan een elektrische auto? Die vraag is actueel vanwege de nieuwe afspraken in het Klimaatakkoord. In tegenstelling tot eerdere afspraken geldt vanaf 1 januari 2020 niet langer 4 procent bijtelling, maar 8 procent. Dat kan een zakelijke rijder 1250 euro per jaar extra kosten, aldus de Vereniging Elektrische Rijders (VER).

Bij Hyundai, dat al twee elektrische modellen (Kona Electric en de Ioniq) in productie heeft, zijn ze not amused over de voorgenomen kabinetsplannen. ,,De overheid verandert tijdens de wedstrijd de spelregels’’, aldus Mike Belinfante namens Hyundai. Net als bij veel andere fabrikanten is het alle hens aan dek om aan de vraag naar elektrische auto’s te voldoen. Belinfante: ,,Voor de Kona hebben we 7500 orders. Daarvan leveren we er dit jaar 5000 af, keurig volgens schema.’’

Het betekent dus ook dat iedereen die vandaag een Kona bestelt pas in 2020 aan de beurt is - en dus met de hogere bijtelling te maken krijgt. De andere elektrische auto van Hyundai, de Ioniq, is wel direct leverbaar. De importeur heeft van de 28 kWh-versie nog 250 modellen op voorraad. In september komt de verbeterde versie van de Ioniq op de markt. Daarvan kan de importeur er naar verwachting in de tweede helft van 2019 tussen de 500 en 1000 exemplaren leveren.

Streep

Hyundai is niet de enige fabrikant die worstelt om aan de vraag te voldoen. Het kost nu eenmaal tijd om nieuwe auto’s te maken en wereldwijd opererende bedrijven kunnen hun productieplannen niet van de ene op de andere dag omgooien omdat een Nederlands kabinet een streep wil zetten door eerdere afspraken. ,,De productie van elektrische Hyundai’s wordt komend jaar verdubbeld, eerder kan gewoon niet’’, aldus Belinfante. ,,Maar voor klanten is het natuurlijk hartstikke jammer dat ze straks meer betalen.’’

Overigens begrijpt Hyundai dat de overheid de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden wil afbouwen. ,,Alleen is het tijdpad nu wel heel ongelukkig’’, aldus Belinfante, die erop wijst dat de 8 procent bijtelling voor stekkerauto’s per 1 januari 2020 nog altijd gunstiger is dan de 22 procent bijtelling die nu én komend jaar geldt voor auto’s op fossiele brandstof.

Volledig scherm
© AFP

Op zoek

Intussen gaat de prijsbewuste zakelijke rijder nog snel op zoek naar elektrische modellen die wel in 2019 leverbaar zijn. Immers: alleen als de auto vóór 1 januari 2020 geleverd wordt, geldt nog vijf jaar lang het lage bijtellingstarief van 4 procent.

Leasemaatschappij Athlon is er ook druk mee. En ja, er zijn of komen dit jaar nog elektrische auto’s beschikbaar. Zo is het op papier nog mogelijk om een Nissan Leaf, VW e-Golf, Renault Zoe, Tesla Model 3, BMW I3, Opel Ampera e, Kia e-Niro en Smart EQ te bestellen. Daar zit wel een forse disclaimer achter, aldus Athlon. De daadwerkelijke levering is immers afhankelijk van de beschikbaarheid van de modellen bij de fabrikant. En als er in de fabriek productieproblemen optreden, zal de levertijd oplopen en kan de wachtende klant daarvan de dupe zijn.

Volledig scherm
© AFP

Populaire modellen

Bovendien zou het kunnen dat er door de nieuwe kabinetsplannen een run ontstaat op de populaire modellen, met het gevaar dat bijvoorbeeld de Tesla Model 3 – de fabrikant liet eerder deze week nog weten dat de productie wordt verhoogd – alsnog het bordje ‘tijdelijk uitverkocht’ moet ophangen.

Volgens de VER zullen zo’n 10.000 zakelijke rijders de dupe worden van auto’s die dit jaar worden besteld en pas volgend jaar kunnen worden geleverd. De VER vreest dat door de nieuwe bijtellingsregels veel zakelijke rijders opnieuw zullen overwegen om toch weer voor een auto op fossiele brandstof te kiezen.

In onderstaande video legt Jeroen Horlings van technologiewebsite Tweakers uit hoe de eigenaar van een elektrische auto er alles uit kan halen wat erin zit:

  1. Rijexamen doen op hoge leeftijd? Wij zijn op zoek naar jou
    Oproep

    Rijexamen doen op hoge leeftijd? Wij zijn op zoek naar jou

    Veel ouderen staan voor de uitdaging. Voor sommigen is t appeltje eitje maar veel ouderen geeft het stress. Want niemand wil z’n auto, zelfstandigheid en vrijheid kwijt. Wij zijn op zoek naar oudere mensen die net hun rijexamen hebben afgelegd, al dan niet met goed gevolg of ouderen die binnenkort op moeten. Wilt u met ons (Magazine) praten en mogen we u fotograferen? Meld u dan mét telefoonnummer op magazine@dpgmedia.nl.