De DKW Silberpfeil F9 uit 1938.
Volledig scherm
De DKW Silberpfeil F9 uit 1938. © Fraunhofer IWU

Deze ‘Silberpfeil’ sportwagen werd na 82 jaar alsnog gebouwd

Een in 1938 ontworpen sportwagen van DKW is alsnog gebouwd met steun van de Duitse stad Chemnitz. De auto zou 1938 meedoen aan een rally van Berlijn naar Rome, maar die is nooit doorgegaan. 

Aan het ontwerp van deze DKW F9 sportwagen is na 1938 nog wel twee jaar gewerkt, maar de auto is nooit afgemaakt. Toen Frieder Bach, de oprichter van het automuseum in Chemnitz, hoorde van het bestaan van de auto, raakte hij er direct door geobsedeerd. 

Hij besloot om de auto - die door zijn glanzende aluminium body destijds Silberpfeil, oftewel zilverpijl, werd genoemd daadwerkelijk te fabriceren, samen met zijn zoon en met steun van het technische onderzoeksinstituut Fraunhoferin Chemnitz. De glanzende aluminium sportwagen is volgens Bauer exact wat de ontwerpers destijds voor ogen hadden. De auto haalde ondanks zijn 38 pk sterke tweetaktmotor een topsnelheid van 140 kilometer per uur. 

DKW, een afkorting voor Das Kleine Wunder is een fabriek die in 1916 door een Deen in Saksen is gesticht, eerst om stoommachines te maken en vervolgens ook auto's en motorfietsen. DKW trad in 1932 toe tot de Auto Union en ging vervolgens op in Audi. Sinds 1966 worden er geen auto's meer van dit merk vervaardigd. De DKW is direct na zijn voltooiing het museum ingereden. 

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”