Deze vinding moet verspreiding coronavirus in auto’s voorkomen
Autoconcern Jaguar Land Rover werkt aan een systeem waarmee bestuurders hun auto ‘contactloos’ kunnen bedienen. Door middel van kunstmatige intelligentie ‘voorspelt’ de Predictive Touch-technologie de wensen van de inzittenden, waarmee het aanraken van een scherm of knoppen verleden tijd is.
Volgens Jaguar Land Rover (JLR) maakt het ‘aanraakloze aanraakscherm’ het verkeer vooral veiliger. Op dit moment vraagt het bedienen van een touchscreen in een bewegende auto vaak te veel aandacht, waardoor een bestuurder niet met het verkeer bezig is. ,,Tests tijdens de ontwikkeling bewezen dat met Predictive Touch bestuurders tot wel de helft minder moeite hoeven doen om de juiste functie te bedienen. Ze hielden dus hun aandacht veel beter bij het verkeer, wat het risico op ongevallen sterk reduceert”, aldus de automaker.
Bovendien, zo claimt het concern, kan de nieuwe technologie helpen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Immers, hoe minder mensen een bepaald oppervlak aanraken, hoe kleiner de kans dat bacteriën en virussen van de ene mens op de ander worden overgedragen.
Het Predictive Touch-systeem houdt de bewegingen van de inzittenden in de gaten door middel van bewegings- en audiosensoren. Op het scherm staan grotere pictogrammen dan in de bestaande systemen. Het enige dat je als bestuurder hoeft te doen is je vinger voor de juiste virtuele knop houden om hem ‘in te drukken’. Door het gebruik van kunstmatige intelligentie, met zogenoemde zelflerende algoritmes, leert de auto steeds beter wat een bestuurder wil.
Deelauto’s
Voor auto’s die vaak door verschillende bestuurders worden gereden, zoals het toenemende aantal deelauto’s, kan een aanraakloos dashboard een uitkomst zijn. Een veelgehoorde klacht over vette vingers die achterblijven bij het bedienen van moderne aanraakschermen, zal eveneens tot het verleden behoren. Hoewel er ongetwijfeld slimme toepassingen voor het nieuwe JLR-systeem bestaan - denk bijvoorbeeld aan geldautomaten, koffiemachines en andere openbare apparaten - biedt Predictive Touch eerlijkheidshalve geen oplossing voor de onderdelen van een auto-interieur die het vaakst worden aangeraakt, zoals de versnellingspook, de richtingaanwijzers en het stuurwiel.
Het van oorsprong Britse autoconcern, dat het systeem ontwikkelde in samenwerking met de Universiteit van Cambridge in Groot-Brittannië, meldt bovendien niet of en wanneer we Predictive Touch ook daadwerkelijk in modellen van Jaguar en Land Rover - zoals de nieuwe Defender - gaan terugzien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dinnie’s Chevrolet kostte hem veel tijd en geld, maar dat is het hem waard: ‘Er komt nog een camper op’
Als Dinnie van Driel (63) vertelt dat er nog een camper bovenop zijn Chevrolet uit Amerika komt, dan krijgt hij vaak verbaasde blikken. Toch wordt zijn C20 binnenkort een camper. En dat gaat Dinnie, hoewel hij geen monteur maar conciërge op een school is, zeker zélf doen. ,,Ik kocht het camperdeel erbij hoor, past een tweepersoonsbed met keuken en al in.’’ -
Rij-impressie
Karakter nieuwe Land Rover Defender gesmoord door de moderne tijd
De vorige Land Rover Defender, een van de beroemdste en meest karaktervolle terreinauto's, ging maar liefst 73 jaar mee, een unicum. Zijn opvolger heeft de loodzware taak om het icoon te vervangen. Dat blijkt een onmogelijke opgave. -
Amerikaanse staat Wyoming wil verkoopverbod elektrische auto’s in 2035
De Amerikaanse staat Wyoming wil de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen in 2035 verbieden. De staat heeft wetgeving ingevoerd die uitgaat van een geleidelijke afschaffing. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen?
-
Update voor de Jaguar I-Pace: kan nu sneller laden
Jaguar heeft de elektrische I-Pace verbeterd. De auto kan nu ook driefase laden, wat de laadtijd verkort. Een nieuwe boordlader zorgt ervoor dat de I-Pace aan een 11 kW AC-lader 53 kilometer per uur naar binnen slurpt, waardoor hij zijn batterijen pakket na 8,5 uur vol heeft. Aan de snellader tankt de elektrische Jaguar nog altijd maximaal 127 kilometer per kwartier. -
-
-
PREMIUM
Van 50 naar 30 kilometer per uur in de stad: dit zijn de voor- en nadelen
In alle Nederlandse dorpen en steden gaat de maximumsnelheid omlaag. Dat is veel veiliger, maar ook een peperdure operatie. Bovendien zijn automobilisten langer onderweg. In Utrecht bijvoorbeeld ben je op sommige straten bijna dubbel zoveel tijd kwijt tijdens de avondspits. En wie gaat die nieuwe snelheden eigenlijk handhaven? -
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt?