Volledig scherm
Hyundai i10 © ADAC

Dit automerk vertelt artsen straks direct na crashes welke verwondingen inzittenden hebben

Hyundai gaat zijn auto's voorzien van kunstmatige intelligentie om artsen informatie te verschaffen na een ongeval. Op die manier zijn trauma-artsen volgens het Koreaanse merk beter voorbereid op de eventuele verwondingen van de inzittenden.

Hoe het systeem precies gaat werken, is niet duidelijk. Maar het is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, ongevallenanalyses en digitale crashtest-simulaties. Op basis van de impact wordt de aanrijding geanalyseerd, waarna direct een gedetailleerde rapportage over de mogelijke verwondingen van de inzittenden kan worden gestuurd naar toesnellende hulpdiensten. Volgens Hyundai vindt dit alles plaats binnen zeven seconden na de crash.

Hyundai hoopt dat de hulpverlening na ongevallen hiermee verbeterd kan worden. Als het systeem werkt, is het in potentie erg waardevol. De eerste paar minuten na een ongeval zijn immers cruciaal. Hoe meer details er kunnen worden verzameld, hoe beter de hulpverlening kan reageren en kan bepalen welke hulp passend is.

De data van de crash wordt na afloop vergeleken met de ware verwondingen, zodat het systeem steeds betere analyses kan maken. Wanneer het systeem wordt ingevoerd, is niet bekendgemaakt.

Volledig scherm
ongevalsanalyse Hyundai © Hyundai
  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.