Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto?
Delen per e-mail
In de bijgaande video van de Britse vergelijkingssite Carwow worden zes compacte elektrische voertuigen aan een praktijktest onderworpen. Het gaat om de Honda E, Volkswagen e-up!, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Mini Electric en de Renault Zoe. In de test werd er met de auto's op de openbare weg gereden, net zolang tot de accu's compleet leeg waren.
Winnaar was de Renault Zoe, die 96 procent van het geclaimde rijbereik van 383 kilometer haalde. De auto die het eerst strandde, was de Honda E, die slechts 182 kilometer ver kwam, oftewel op 90 procent van de geclaimde actieradius. Interessanter nog dan de uiteindelijke uitslag, is de manier waarop elektrische auto's hun laatste adem uitblazen.
'Kruipmodus’
Helaas komt er weinig drama aan te pas. Geen hortende, stotende motor, geen rare geluiden of blokkerende wielen nadat alle elektriciteit uit de accu's is verdwenen. In de praktijk begint de zwanenzang zo'n tien kilometer nadat het dashboard aangeeft dat je actieradius nul kilometer is. Er volgen enkele waarschuwingen in beeld en geluid en vervolgens verschijnt er een schildpadje in beeld, ten teken dat de auto in ‘kruipmodus’ schiet.
Sommige auto's tonen het schildpadje, anderen tonen een P, als waarschuwing dat de auto geparkeerd moet worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal dertig, wat vanaf dan de maximumsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto's geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen is een veilige parkeerplek te zoeken.
Bekijk hier onze populaire nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team. -
Verkeer in groot deel van het land gehinderd door gladheid en mist
Het wa zaterdagochtend in het grootse gedeelte van het land gevaarlijk glad. Op sommige plaatsen was het behalve glad ook mistig. Op verschillende plaatsen werd het verkeer, op de weg en op het spoor daardoor gehinderd. Op de weg zijn meerdere ongelukken gebeurd. -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
Agent schrikt van Mini die klinkt als een Ferrari: ‘Bekeuring uitgeschreven’
Een agent uit Schipluiden schrok zich kapot toen hij zondag tijdens een surveillancerit op de A4 dacht dat een Ferrari met luid gebrom kwam aanrijden. ‘Het bleek een Mini te zijn’, meldt de agent via Twitter. -
Zo ver komen deze negen elektrische auto's in de praktijk
Elektrische auto’s komen in de praktijk minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen.
-
Man vindt gestolen klassieke auto terug na zeventien jaar zoeken
Een man uit de Amerikaanse staat Virginia heeft zijn klassieke Chevrolet Camaro uit 1969 terug. De auto werd in 2003 gestolen en de man bleef al die jaren speuren naar zijn geliefde klassieker. -
Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes. -
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’