Dit kost het onderhoud van een Bugatti Veyron
Een Bugatti is een echte supersportwagen met veel dure onderdelen. Maar even de olie vervangen kan toch nooit echt duur zijn? Mis: alleen een oliebeurtje kost bij Bugatti al 25.000 dollar, omgerekend een kleine 23.000 euro.
Delen per e-mail
Bugatti beveelt overigens aan om alle vloeistoffen van de 1001 pk sterke Veyron jaarlijks te verversen. Dan komt er nog eens 4000 euro bij. Iets wat niet ieder jaar vervangen hoeft te worden als je weinig rijdt, zijn de banden. Maar goed ook, gezien de prijs. Want vier nieuwe banden kosten samen om en nabij de 35.000 euro.
Helaas adviseert Bugatti wel om ze iedere 4000 kilometer te vervangen. Ook wanneer er sneller is gereden dan 400 km/u moet er nieuw rubber onder. Helemaal bizar wordt het als het gaat om de velgen. Bugatti adviseert namelijk om deze iedere 12.000 kilometer te vervangen. Kosten? 35.000 euro.
En dan maar hopen dat er niets stuk gaat. Want het vervangen van een van de twee luchtkoelers kost 11.000 euro, waarvan 9000 voor het onderdeel zelf en 2000 aan arbeidsloon. Een turbo vervangen kost ruim tien mille en als je een probleem hebt met je nokkenassen ben je per nokkenas die wordt vervangen 20.000 euro armer.
Dat laatste is vooral zo duur omdat er veel arbeidsuren bij komen kijken. Het is bijvoorbeeld te hopen voor Bugatti-rijders dat ze nooit een lek ontdekken aan hun brandstoftank, want een nieuwe tank kost maar liefst 22.000 euro. Niet zo vreemd dus dat sommige eigenaren ervoor kiezen om zelf de olie te vervangen. Daarmee bespaar je toch weer een dik aangeklede VW Polo aan onderhoudskosten.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
video
Wereldrecord! Deze Bugatti rijdt 490 kilometer per uur
Bugatti is officieel de eerste fabrikant geworden die met een straatauto de magische grens van 300 mijl per uur doorbreekt. Een aangepaste Chiron reed vandaag precies 304.77 mph (490.47 km/u). Dat is maar liefst 43,3 km/u sneller dan het vorige record. -
AutodiefstalBarometer
Deze 10 automodellen werden vorig jaar het meest gestolen
Het aantal autodiefstallen is vorig jaar met bijna vijf procent gedaald, meldt Interpolis in zijn nieuwe AutodiefstalBarometer. De Volkswagen types Golf en Polo worden het vaakst gestolen, SUV’s van Toyota zijn de snelste stijger op de inbraakranglijst. -
Joe Biden heeft een haat-liefdeverhouding met auto's
De man die vandaag wordt beëdigd als president van de Verenigde Staten komt uit een autofamilie en is een echte petrolhead. Helaas speelde een auto ook de hoofdrol in het meest tragische hoofdstuk uit zijn leven.
-
Knight Rider-auto van David Hasselhoff brengt veel minder op dan hij had gehoopt
De slimme én pratende auto K.I.T.T. uit de legendarische reeks ‘Knight Rider’ heeft een nieuwe eigenaar. Het gaat om het exemplaar dat aan hoofdrolspeler David Hasselhoff toebehoorde. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zonnekleppen zijn niet voldoende, zorg altijd ook voor een zonnebril in de auto’
,,In deze rubriek ging het laatst over dubbele zonnekleppen”, schrijft lezer Patrick de Jager vanuit Tasmanië. ,,Maar altijd een zonnebril in de auto hebben is een vereiste! Bij laagstaande zon in de winter is zelfs een zonneklep niet voldoende. Hier in Australië draagt men sowieso altijd shades.”