Doorbraak in ‘dieselschandaal’: Volkswagen moet sjoemeldieselrijder 3000 euro compensatie betalen
Volkswagen moet een eigenaar van een in 2010 gekochte Golf TDI 3000 euro schadevergoeding betalen omdat hij destijds te veel zou hebben neergeteld voor zijn dieselwagen, heeft de rechter in Haarlem bepaald. De man wist op het moment van aanschaf namelijk niet dat er sjoemelsoftware in zijn auto zat, waardoor de wagen schoner leek dan dat deze in werkelijkheid was.
Het gaat om de eerste uitspraak in vier proefprocedures die aanhangig zijn gemaakt door de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond. Advocaat Jurjen Lemstra van de stichting legt uit dat de inzet van specifiek deze procedure eigenlijk was om Volkswagen te dwingen de sjoemeldiesel te laten terugkopen voor het oorspronkelijke aankoopbedrag. Maar daarin is de rechter niet meegegaan. In plaats daarvan heeft de rechter zelf een berekening gemaakt van de geleden schade.
,,Het gaat om een belangrijke eerste stap. Met deze uitspraak in de hand kunnen andere bezitters van sjoemeldiesels ook een schadevergoeding claimen”, zegt Lemstra. Hij verwacht binnenkort ook uitspraken van de andere proefprocedures, waarbij telkens een iets andere methode voor het bepalen van de geleden schade aan een rechter is voorgelegd.
Sjoemeldieselzaken
In Nederland hebben meerdere stichtingen sjoemeldieselzaken lopen tegen autofabrikanten. Car Claim, dat ook samenwerkt met de Consumentenbond, wist in 2021 een Nederlandse rechter er al van te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie. Destijds werd ook een bedrag van 3000 euro genoemd. Maar de fabrikant tekende beroep aan. Volgens Volkswagen hebben automobilisten namelijk helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto’s meer uitstoten dan gemeld.
Lemstra erkent dat er ook in de huidige procedure een mogelijkheid is tot beroep. Hij merkt op dat de tactiek van Volkswagen er vooral op gericht lijkt om tijd te rekken. In de Verenigde Staten is het concern volgens hem allang overgegaan tot compensaties vanwege het schandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware.
Hoger beroep
Advocaat Jeroen van Hezewijk, die Volkswagen bijstond, laat weten dat de autobouwer overweegt in beroep te gaan. Hij wijst er ook op dat de situatie in Nederland niet vergelijkbaar is met die in de VS. Volkswagens hier zouden technisch iets anders in elkaar zitten en de regels en omstandigheden zouden ook niet hetzelfde zijn.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wim trekt veel bekijks op de camping, want hij kampeert als in de jaren twintig
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen van meer dan 3500 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen van meer dan 3500 euro. -
PREMIUM1
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
Vreemdgaan gebeurt overal. Maar sommigen komen sneller in de verleiding dan anderen. Als artiest heb je het vaker voor het uitkiezen. Maar ook en vooral juist dan geldt: bezint eer ge begint, zegt Debby Gerritsen deze week tegen Teun. -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden? -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste vouwfietsen
Ingenieus in te klappen, en vaak rijden ze nog soepel ook: e-vouwfietsen. Fabrikanten proberen ze steeds lichter te maken, want je moet ze de auto of de trein in kunnen tillen. Lastige taak, want een accu alleen al is best zwaar. Soms zijn deze fietsen dan ook nog niet geschikt voor intensief - bijvoorbeeld dagelijks - gebruik. Maar vaak ook wel. Hieronder introduceren we ook dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van e-bikes: Kees Bakker, alias TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietserbond. Zijn reviews staan bij de keurmerken Best getest en Beste Koop. Tester Arjen van Stel, die jaarlijks op de hoogte probeert te blijven van de ontwikkelingen, probeerde eens zo’n vouwfiets.
-
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
-
-
-
PREMIUMautotest
Test Audi Q8 e-tron: de pionier verliest zijn voorsprong
De vernieuwde Audi e-tron heet voortaan Q8 e-tron en moet met de nodige updates opboksen tegen concurrenten die in de basis nieuwer zijn. De elektrische SUV is aangenaam ruim en stil, maar onder het strakke uiterlijk – inclusief ‘lichtwaterval’ – beginnen de jaren te tellen. Onze autoredactie heeft hem getest. -
PREMIUMFietstest 2023
Deze elektrische fietsen komen als beste uit de test
Welke elektrische fietsen komen als beste uit de test? Ook dit jaar liet Fietstest.nl in samenwerking met onze redactie de nieuwste modellen e-bikes testen door vrijwilligers uit het hele land. Van vouwfiets tot bakfiets en van stadsfiets tot toerfiets.