Volledig scherm
© Dijkstra b.v.

Duizenden Amsterdammers mogen hun stad niet meer in

De gemeente Amsterdam gaat oude diesels weren. Alleen diesels met milieuklasse 4 (vanaf bouwjaar 2005) en hoger zijn vanaf november 2020 nog welkom binnen de ring A10. 8000 Amsterdammers kunnen op zoek naar een schonere auto.

,,De nieuwe milieuzone draagt bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad en dat is hard nodig’’, zegt wethouder Sharon Dijksma (Luchtkwaliteit). ,,De maatregel heeft het meeste effect op de plekken waar nu nog de Europese grenswaarden worden overschreden. Zo roken bewoners van de Weesperstraat eind 2020 bijvoorbeeld naar verwachting jaarlijks het equivalent van 44 sigaretten minder mee.’’

Oudere diesels zijn vergeleken met moderne auto's extreem vervuilend. Ze stoten tot wel zes keer meer stikstofdioxide uit, dat samen met fijnstof een grote veroorzaker is van astma bij kinderen. Ongeveer 8000 Amsterdammers hebben zo’n oude dieselauto. Zij worden de komende maand per brief geïnformeerd door de gemeente. Amsterdammers met een oude diesel kunnen subsidie krijgen om de auto te laten slopen. Per aanvraag ligt het subsidiebedrag tussen de 500 en 2000 euro.

Bestelbusjes

Ook landelijk wordt er nagedacht over een sloopregeling voor oude diesels om de luchtkwaliteit te verbeteren. Volgens cijfers van brancheverenigingen Bovag/RAI Vereniging rijden er nog 129.000 personenauto's op diesel die 15 jaar of ouder zijn. Daarnaast tuffen er nog 167.000 oude bestelbusjes op diesel door Nederland. Geen van deze auto's mag de hoofdstad nog in na november 2020.

De Amsterdamse milieuzone geldt niet voor alle dieselvoertuigen met een emissieklasse 3 of lager. Er zijn landelijk uitzonderingen voor bepaalde aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners van een milieuzone-gebied.

Deze nieuwe milieuzone komt voort uit het Actieplan Schone Lucht (ASL). In 2030 wil de gemeente in heel de stad alleen nog auto’s die uitstootvrij zijn. De gemiddelde Amsterdammer, zo heeft de gemeente berekend, leeft drie maanden langer als er alleen nog uitstootvrije elektrische auto’s in de stad rijden.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto                 

  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.
  2. Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Automobi­list vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.