Eerste auto die 500 kilometer per uur haalt afgeleverd aan klant
De Amerikaanse autofabrikant Hennessey heeft zijn eerste Venom F5 afgeleverd aan een klant. De auto moet een topsnelheid van 500 kilometer per uur kunnen halen.
Het Amerikaanse Hennessey Performance lanceerde zo’n zes jaar geleden de op de Lotus Exige gebaseerde Hennessey Venom GT, die een topsnelheid van 435 kilometer per uur heeft. Daarna begon het merk met het ontwikkelen van een auto die uiteindelijk de F5 zou gaan heten en die een topsnelheid van 500 kilometer per uur moest kunnen halen.
De voornamelijk van koolstofvezel gemaakte auto is voorzien van een 6,6 liter V8 met twee turbo’s, die maar liefst 1.841 pk sterk is en een trekkracht van 1.617 Nm opwekt. De auto accelereert in minder dan drie seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en voor de sprint van 0 tot 200 kilometer per uur heeft de 1360 kilo wegende auto slechts 4,7 seconden nodig.
Hennessey Performance heeft de eerste auto's uitgeleverd aan een klant. De auto in kwestie is Mojave Gold. Het is de eerste van in totaal slechts 24 exemplaren die men gaat bouwen. De auto kost minimaal 2,1 miljoen dollar, omgerekend ruim 1,7 miljoen euro. Bewijs dat de auto echt de kaap van 500 km/u rondt, is er echter nog niet, maar dat geldt ook voor de concurrentie. Het Amerikaanse merk SCC werkt ook aan een auto die harder kan dan 500 km/u, evenals Bugatti, het voormalige dochtermerk van VW.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’ -
Snelheidsrecord was ‘fake news’, zo ‘langzaam’ reed de recordauto echt
Sportwagenfabrikant SCC, die enkele weken geleden het wereldsnelheidsrecord voor productie-auto's verbrak, ziet zich genoodzaakt een nieuwe poging te doen nadat critici concludeerden dat de auto nooit de geclaimde 508 kilometer per uur gereden heeft. -
Halal private lease: meer dan alleen geen rente
In de islam mag geen rente worden berekend. Ook mag geen gebruik worden gemaakt van diensten waarbij sprake is van rente. Maak kennis met: het halal private-leasecontract. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.
-
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
Heeft een fietser naast het zebrapad ook voorrang?
‘Bij ons in Barendrecht zijn er tegenwoordig veel kruisingen waar een fietspad en zebrapad naast elkaar liggen’, aldus lezer Henk Heuvelman in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Automobilisten moeten voetgangers op het zebrapad altijd voorrang verlenen. Maar hoe zit het met de kruisende fietsers ernaast, die van beide kanten kunnen komen?’ -
Bugatti: op naar de 500 kilometer per uur
De gehele auto-industrie heeft zich gestort op downsizing, zuinige motoren en andere milieumaatregelen. Maar een paar merken strijden als kleine kinderen om de titel ‘snelste productieauto ter wereld’. De nieuw te slechten grens is die van 500 kilometer per uur.