Volledig scherm
Mazda MX-30 © Mazda

Eerste elektrische Mazda MX-30 kost € 33.990 en komt slechts 200 kilometer ver

Rij-impressieMazda presenteert op de Tokio Motor Show zijn eerste elektrische auto, de Mazda MX-30. Hij komt volgend jaar naar Nederland, maar is wel al te bestellen met prijzen vanaf € 33.990. Zijn rijbereik valt tegen: ongeveer 200 kilometer (WLTP-norm).

De Mazda MX-30 First Edition is voorzien van - wat de fabrikant noemt - Freestyle deuren: de achterportieren openen in tegenovergestelde richting ten opzichte van de voorportieren. Eerder deze maand reed onze autoredactie al met een prototype, en ontdekte dat Mazda zo zijn eigen ideeën heeft over de toekomst van autorijden. 

Slechts 200 km

Zo zal de elektrische Mazda geen nieuwe maatstaven gaat zetten met zijn rijbereik. Bij ongeveer 200 kilometer is de koek op en moet de auto alweer aan de stekker. De elektromotor is goed voor 143 pk en de capaciteit van het accupakket is 35,5 kWh. Dat is ongeveer net zoveel als de Volkswagen e-Golf, maar die wordt binnenkort vervangen door de ID.3 met 45 tot 77 kWh. 

Lekker eigenwijs

Er is nog iets opvallends aan de elektrische Mazda. Cristian Schultze, hoofd van het Europese R&D-centrum van Mazda, vertelt dat de auto moet aanvoelen als een benzineauto. ,,99 procent van de kopers is zo’n auto gewend, we willen dat hun overstap naar een elektrische auto soepel verloopt.’’ 

Bij het prototype van de Mazda moet je dan ook gewoon het rempedaal gebruiken, waar bij de meeste andere elektrische auto’s gas loslaten voldoende is om de auto te laten afremmen. Bovendien hoor je tijdens het rijden een kunstmatig gecreëerd geluid, dat doet denken aan de motorklanken van een benzinemotor. Andere voordelen van een elektrische auto worden wel benut: al direct na het wegrijden heb je het maximale koppel van 265 Nm ter beschikking. Tijdens het rijden maakt de elektrische Mazda een mooie, uitgebalanceerde indruk.

Rotatiemotor

De elektrische Mazda staat pas in de nazomer van 2020 in de Nederlandse showrooms, maar kan wel al besteld worden. Opvallend is dat een jaar later een versie verschijnt met een stekker én een brandstoftank, omdat hij is voorzien van een kleine rotatiemotor. Die dient als range extender, zodat het rijbereik wordt vergroot. De BMW i3 had aanvankelijk ook zo’n hulpmotortje, maar doordat zijn accupakket steeds groter werd, is hij nu niet meer met range extender leverbaar. Nu is Mazda nog het enige merk dat voor deze oplossing kiest.

Afstanden

Best apart dat de elektrische Mazda zo’n relatief beperkt rijbereik heeft. Waarom geen groter accupakket? Cristian Schultze: ,,Wij hebben geen auto ontwikkeld voor lange afstanden. De Mazda is zo ontwikkeld dat de meeste mensen hem perfect elke dag kunnen gebruiken, en de auto zo om de drie dagen moeten opladen. We laten ons niet opjagen door Tesla, wij doen het anders. We kijken niet wat mogelijk is, maar wat redelijk is. De meeste mensen hebben helemaal geen actieradius nodig van 500 kilometer.”

Klein

Even doorvragen leert dat het ook een kwestie is van slim omgaan met de beschikbare mensen en middelen: ,,Mazda is een relatief klein merk, dus moeten we goed nadenken waaraan we ons geld uitgeven. Het ontwikkelen van een elektrische auto is voor Mazda een enorme investering. We hebben niet de auto gebouwd met het grootste accupakket of bizarre acceleratietijden, maar wel de auto waarop volgens ons de meeste klanten zitten te wachten.’’

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”