2018-07-12 11:01:48 UTRECHT - Een elektrische auto van Rijkswaterstaat aangesloten op een laadpraatpaal. Een deel van de praatpalen die vorig jaar langs de snelwegen verdwenen, keert terug als laadpaal voor de elektrische dienstvoertuigen van Rijkswaterstaat. ANP KOEN VAN WEEL
Volledig scherm
2018-07-12 11:01:48 UTRECHT - Een elektrische auto van Rijkswaterstaat aangesloten op een laadpraatpaal. Een deel van de praatpalen die vorig jaar langs de snelwegen verdwenen, keert terug als laadpaal voor de elektrische dienstvoertuigen van Rijkswaterstaat. ANP KOEN VAN WEEL © ANP

‘Elektrische auto heeft gevolgen voor dealer’

Door de komst van elektrische auto’s en de populariteit van private lease is er steeds minder werk voor klassieke autodealers. Topman Henk van der Kwast van Stern Groep, een van de grootste autobedrijven van Nederland, stelt in De Telegraaf dat de autodealer op de schop moet.

,,We zien door groei van private lease een snelle verschuiving van aanschafkosten naar gebruikskosten”, zegt Van der Kwast. ,,Dat heeft gevolgen voor de showroom. En het onderhoud in de garage neemt komende tien tot vijftien jaar sowieso af door de komst van elektrische auto’s. Die hebben namelijk veel minder bewegende delen, dus dat betekent ook minder onderhoud.”

Volgens Van der Kwast neemt ‘het sleutelen aan auto’s’ af en moet daarvoor in de plaats ‘veel meer doorgemeten’ worden. Al moeten banden nog wel verwisseld worden en schades gerepareerd. 

De topman laat weten dat het aantal dealervestigingen van Stern Groep de afgelopen drie jaar is gedaald van 90 naar 72. ,,Ik denk dat we er uiteindelijk zo’n 50 overhouden.”

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.