Elektrische auto's zijn relatief snel total loss en dit is waarom
Elektrische auto's zijn gevoelig voor kleine aanrijdingen. Een beschadigde accu is moeilijk te repareren en moet vaak in zijn geheel worden vervangen. Dat betekent een enorme kostenpost voor kopers.
Elektrische auto's worden vaak geprezen om hun betrouwbaarheid, omdat er weinig bewegende delen in zitten. Maar als er iets kapot gaat, is het vaak ook meteen duur. Zeker als het gaat om het accupakket. Vervanging is enorm kostbaar, daardoor kunnen elektrische auto's bij een kleine aanrijding al vrij snel total loss worden verklaard.
Dat probleem wordt volgens een nieuw rapport van Reuters verholpen doordat fabrikanten de accu's steeds verder onderin de auto's wegstoppen. Daardoor kunnen grotere accu's worden gebruikt of blijft er meer plek over voor bagage. Ook maken accu’s steeds vaker deel uit van het chassis. Dat zorgt voor meer stijfheid en minder gewicht omdat er kan worden bespaard op staalconstructies. Keerzijde is echter wel dat de accu's hierdoor moeilijker te repareren zijn.
Een andere reden is dat veel schuim en andere beschermende middelen worden gebruikt om het accupakket stijver te maken. Dat is goed voor de structuur van de auto, maar het betekent ook dat in veel gevallen al bij een relatief kleine aanrijding meteen een compleet accupakket moet worden vervangen - iets wat bij de meeste merken al snel 15.000 euro kost. En dat terwijl een deelreparatie van één of enkele cellen wellicht ook mogelijk was.
Volgens experts is bijvoorbeeld de Tesla Model Y vrijwel niet te repareren vanwege onder andere voorgenoemd schuim. Aan de accupakketten van de Model S, X, en 3 zijn veel makkelijker deelreparaties uit te voeren. Ook andere merken zijn voorzichtig met het doen van deelreparaties. Elektrische Mercedes-modellen hebben bijvoorbeeld een sensor aan boord die de kracht van een botsing meet. Wanneer deze boven een bepaalde grenswaarde komt, treedt een beveiliging in die het accupakket onklaar maakt. Vervangen van het gehele pakket is dan de enige optie.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze elektrische caravan doet geen afbreuk aan je actieradius
-
Dit zijn de twintig zuinigste auto’s van Nederland
Het brandstofverbruik is bijna net zo belangrijk als de nieuwprijs van een auto, aangezien dat in de loop der jaren veel geld kan kosten. Dit zijn de twintig zuinigste hatchbacks, tien met benzine- en tien met dieselmotor. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
Gaat ‘ie ontploffen? Dit moet je wel en niet doen bij een autobrand
De auto van een automobilist vloog vorige week tijdens het rijden spontaan in brand op de Haringvlietbrug. Hoe vaak komt dat voor? En wat moet je doen als je auto ineens in brand vliegt? -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek.
-
PREMIUM
Ard en Arnoud duiken in bizarre autocollectie van Ad Palmen: ‘Hij was meer dan verborgen kluizenaar’
Gorinchem, Elst, Dordrecht -
-
-
AUTOTEST
Test Nio ET7: in zes minuten wissel je een lege batterij om voor een volle
De Chinese nieuwkomer Nio ET7 is in veel opzichten uniek. Bovenop het dashboard zit een poppetje dat veelvuldig met de bestuurder communiceert. Bovendien is dit de enige elektrische auto waarbij je het batterijpakket in een paar minuten kunt verwisselen. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van Luijtelaar
Kees Simons