Enorme achterstand rij-examens: Bovag vindt maatregelen CBR 'onrealistisch’
UpdateHet CBR heeft bij de examens een enorme achterstand opgelopen door de coronacrisis. Deze maand werd alleen al gesproken over een wachtlijst van 300.000 praktijkexamens. Om die achterstand weg te werken heeft het CBR enkele maatregelen bekend gemaakt, maar de Bovag vindt die deels onrealistisch. Het CBR blijkt niet gevoelig voor de kritiek.
Om de achterstand weg te kunnen werken, wil het CBR onder meer de norm voor het slagingspercentage verder aanscherpen. Nu ligt dat percentage bij de Nederlandse rijscholen gemiddeld op 50 procent, maar het CBR wil dat opkrikken naar 60 procent. Volgens directeur Alexander Pechtold moet het 80.000 extra examenplekken opleveren.
Is het gemiddelde slagingspercentage eind mei niet met tenminste vier procent gestegen, dan verhoogt het CBR de minimumleeftijd voor het praktijkexamen van 17 naar 18 jaar. De Bovag zei vandaag tegen BNR Nieuwsradio dat het onrealistisch is om te verwachten dat het slagingspercentage zo snel stijgt in zo’n korte tijd.
Daarom pleit de Bovag voor een verkorting van de huidige examentijd. Nu staat er 55 minuten voor een praktijkexamen, volgens de Bovag is het beter om daar tijdelijk 50 of 45 minuten van te maken, zodat één examinator per dag één of twee extra praktijkexamens kan uitvoeren. De woordvoerder van de Bovag meldt dat er om een gesprek is gevraagd, maar het CBR blijkt vooralsnog niet erg gevoelig voor de kritiek.
Tegenover deze site verklaart Nathalie Dingeldein van het CBR: ,,Wij kennen het voorstel van de Bovag. Het inkorten van de examentijd is een van de suggesties die is gedaan tijdens de gesprekken met rijscholen in voorbereiding op ons Plan van aanpak. We gaan dit niet doen.
,,We tornen niet aan de kwaliteit van het examen. Het examen duurt een klein uur, inclusief het voorgesprek en het eindgesprek. De examenrit zelf duurt ongeveer 35 minuten. Dat is al best kort als je bedenkt wat er wettelijk allemaal getoetst moet worden. Een half uur voor je leven lang een rijbewijs in een steeds complexer wordend verkeer, dat is niets teveel gevraagd. Het voorgesprek is belangrijk om je op je gemak te stellen, zodat je optimaal kunt presteren. Ook checken we je identiteit en of je goed kunt zien; allemaal onderdelen van het examen die heel belangrijk zijn voor verkeersveiligheid.‘’
Overwerken
Dingeldein legt uit wat er in plaats daarvan wordt gedaan om de achterstand weg te werken: ,,We gaan overwerken en nieuwe examinatoren opleiden. Voorop staat dat onze collega’s fit en gezond blijven. Pauzes gaan we niet inkorten, we hebben iedereen hard nodig.
,,Wij vergroten onze examencapaciteit door harder te werken met meer mensen. Rijscholen kunnen bijdragen door hun leerlingen alleen examen te laten doen als ze voldoende lessen hebben gehad, als ze echt kans hebben om te slagen. Zo zijn er minder herexamens nodig en kunnen meer mensen het rijbewijs gaan halen. En zo kunnen de andere plannen, zoals het tijdelijk stoppen van de tussentijdse toets of het tijdelijk verhogen van de leeftijd om af te rijden, in de la blijven. Want dat willen wij ook het liefst.‘’
Niet alleen bij de praktijkexamens, ook bij de theorie-examens loopt de achterstand met 15.000 examens per week op. Het CBR heeft momenteel nog geen groen licht voor het heropenen van de examenlokalen.
Dit zijn de nieuwste video's van onze autoredactie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vier aanhoudingen in onderzoek naar rijschoolfraude: dubbelgangers deden examens
De politie heeft vier personen aangehouden die ervan worden verdacht op grote schaal fraude te hebben gepleegd met het behalen van rijbewijzen en rijles geven. Zij zouden zich schuldig hebben gemaakt aan identiteitsfraude, oplichting, valsheid in geschrifte en het onbevoegd uitoefenen van een beroep. Volgens de politie heeft een aantal leerlingen rijles gekregen van onbevoegde instructeurs. Ook deden dubbelgangers voor leerlingen examen. -
Halal private lease: meer dan alleen geen rente
In de islam mag geen rente worden berekend. Ook mag geen gebruik worden gemaakt van diensten waarbij sprake is van rente. Maak kennis met: het halal private-leasecontract. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
video
CBR: Slagingskans rij-examen moet tien procent omhoog om achterstand in te lopen
Het CBR wil het slagingspercentage nog dit jaar liefst met 10 procent verhogen om de corona-achterstand van 300.000 praktijkexamens in te lopen. Lukt dat niet, dan volgen drastische maatregelen, waaronder tijdelijke verhoging van de examenleeftijd naar 18 jaar. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit.
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
-
-
Onenigheid tussen Rijkswaterstaat en ANWB over drukste ochtendspits sinds 2019
De twee grote verkeersdiensten in ons land hebben wat uit te praten over de communicatie rond de files van vanmorgen. Nadat Rijkswaterstaat op Twitter berichtte over een recordfile, ging de ANWB daar openbaar tegenin. Niet handig, vinden ze bij Rijkswaterstaat. Want ook al maken de twee eigen berekeningen: de informatie mag elkaar niet tegenspreken. -
Dit is de oorsprong van het tikkende geluid van de richtingaanwijzers in je auto
Het tikkende geluid van je richtingaanwijzers is elektronisch, maar het is gekopieerd van een mechanisch geluid uit het verleden. Maar waar komt dat wereldwijd gekende geluid vandaan? ,,Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond.”