Europese dieselauto’s stoten te veel stikstof uit
Veel dieselauto’s in Europa stoten te hoge hoeveelheden stikstof uit. Dat blijkt uit een overkoepelende beoordeling van testen en onderzoeken van de afgelopen jaren, die is uitgevoerd door de Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT).
De beoordeling komt nadat het Hof van Justitie van de Europese Unie de definitie van een verboden manipulatie-instrument verduidelijkte, en zo de deur opende voor het vermoeden dat veel meer voertuigen zo’n instrument aan boord hebben.
Volgens de studie werden in zeker 77 procent van de tests op dieselauto’s in Europa verdachte niveaus van stikstofuitstoot vastgesteld, ,,wat wijst op het waarschijnlijke gebruik van een verboden manipulatie-instrument”.
Extreme uitstoot
Van de 1.400 tests die in gecontroleerde omgevingen werden uitgevoerd onder overheidstoezicht overschreed 85 procent van de tests op Euro 5-voertuigen en 77 procent van de tests op Euro 6-voertuigen de drempel voor verdachte emissies, aldus het ICCT. In overheidsproeven die in werkelijke omstandigheden werden uitgevoerd, lagen de percentages ongeveer even hoog.
Extreme uitstoot van stikstofoxide werd vastgesteld bij 40 procent van de tests, ,,wat aangeeft dat een verboden manipulatie-intrument bijna zeker aanwezig is”.
In enkele recente uitspraken verduidelijkte de EU-rechtbank de definitie van zo'n instrument. Het gebruik ervan wordt beperkt tot ,,alleen wanneer er onmiddellijk gevaar voor schade” is.
Recht op schadevergoeding
In een arrest van dinsdag oordeelde het Hof dat wie een voertuig heeft gekocht dat is uitgerust met verboden manipulatiesoftware, het recht heeft op schadevergoeding van de autofabrikant wanneer hij of zij hierdoor schade heeft geleden. Volgens het Hof zijn voertuigfabrikanten de koper verplicht een certificaat van overeenstemming af te geven. Dat document geeft de koper zekerheid dat het voertuig op het moment van fabricage voldeed aan alle regels. Het biedt de koper dus bescherming tegen een fabrikant die zijn verplichting niet nakomt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen van meer dan 3500 euro
-
Bijna 1000 kilometer file door Hemelvaartsweekend, ook later in het weekend files
De avondspits was woensdag zeer druk. Rijkswaterstaat waarschuwde daar al voor, omdat veel mensen vroeg naar huis gaan voor een verlengd hemelvaartweekend. De ANWB meldde iets voor 17.30 uur meer dan 1000 kilometer file. -
auto-expert
Verlaging maximumsnelheid veroorzaakt meer luchtverontreiniging
In steeds meer steden wordt de snelheid voor het autoverkeer verlaagd naar 30 kilometer per uur. Ook in Amsterdam heeft het gemeentebestuur dit besloten. ‘Maar langzamer rijden betekent toch ook meer vervuilend uitlaatgas?’, vraagt G.J. Roomer zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUM
Geen vet eten om hartkwaal te voorkomen? Een hardnekkige fabel, zegt cardioloog
Wat veroorzaakt hartaandoeningen, en hoe houd je je hart gezond? Daar gaan meerdere adviezen en wijsheden over rond. Cardioloog Janneke Wittekoek vertelt wat er waar is van zes veelgehoorde stellingen over hartgezondheid.
-
PREMIUMzes vragen
Een zonneboiler levert gratis warm water: in zoveel jaar verdien je hem terug
-
-
-
PREMIUM
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
Juridische adviesbureaus die verkeersboetes ‘gratis’ aanvechten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanvechten van boetes tot in hoger beroep levert het gerechtshof elk jaar duizenden zaken op. De Tweede Kamer en Veilig Verkeer Nederland willen dat er paal en perk aan wordt gesteld. ,,Het gaat hen meer om het innen van belastinggeld dan het dienen van de belangen van mensen.” -
Zoveel energie steken autofabrieken in een CO2-neutrale toekomst
Autofabrieken moeten in de nabije toekomst CO2-neutraal worden. Hoe lossen de automerken dat op? AD Auto bezocht in Brussel de fabriek waar de Audi Q8 E-Tron wordt gebouwd, en liet zich bijpraten over alle stappen die inmiddels zijn gezet om de productie klimaatneutraal te krijgen.