Flitscamera's gaan automatisch lawaaiige sportwagens bekeuren

Londen gaat geluidscamera's inzetten tegen bestuurders van sportwagens die opzichtig gas geven met hun bolides. De roep verhevigde nadat een amateur-racer in de Britse hoofdstad in één klap onder meer een Porsche, Bentley en McLaren vernietigde.

De nieuwe geluidscamera's worden niet alleen gebruikt om de overlast van de lawaaiige motoren terug te dringen, maar ook om te voorkomen dat de eigenaren van deze auto's gevaarlijk rijden. Veel straten in Londen worden vaak gebruikt als racebanen door rijke supercar-eigenaren die pronken met hun dure auto's. Vaak gaat het om miljonairs uit het Midden-Oosten die hun supersportwagens over laten brengen naar Londen. 

De roep om de camera's werd heviger nadat een eigenaar van een snelle Audi Q7 in Londen onlangs de controle over zijn auto verloor en vervolgens met hoge snelheid elf auto's ramde, waaronder een Porsche, Bentley en een McLaren. De stadsdeelraden van Kensington en Chelsea hebben de regering gevraagd of de districten kunnen worden opgenomen in een Britse proef met de nieuwe geluidscamera’s die sinds kort loopt. Als de proeven succesvol zijn, kan het systeem in heel Groot-Brittannië worden uitgerold.

De camera's, die zijn uitgerust met geluidsdetectieapparatuur, worden geactiveerd wanneer langsrijdende voertuigen meer dan 74 decibel produceren. Vervolgens wordt er een foto van hun kentekenplaat gemaakt, waarna de eigenaar automatisch een bekeuring thuisgestuurd krijgt. De boetes kunnen oplopen tot 1.000 pond, aldus de Britse krant The Sun. Ook in Frankrijk en Zwitserland wordt gewerkt aan geluidscamera's die automatisch lawaaiige auto’s en motoren kunnen beboeten.

Supercars in Londen
Volledig scherm
Supercars in Londen © Getty Images
Geluidsflitspaal
Volledig scherm
Geluidsflitspaal © Méduse
  1. Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal

    Consumen­ten­bond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemel­soft­wa­re-schan­daal

    In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag.