Volvo V90 Cross Country
Volledig scherm
Volvo V90 Cross Country © Bart Hoogveld

Geen enkele Volvo kan nu nog harder dan 180 km/u

Volvo beperkt de topsnelheid in alle modellen van nu af aan tot 180 km/u. De Zweedse fabrikant vindt het onverantwoord dat auto's harder rijden, met het oog op de verkeersveiligheid.

De maatregel was al eerder aangekondigd, maar is nu definitief ingevoerd.  Ook levert Volvo elke nieuwe auto voortaan standaard met een Care Key. Met deze slimme autosleutel kan de autobezitter onder andere de topsnelheid van zijn auto beperken voordat hij die uitleent aan een ander, bijvoorbeeld een zoon of dochter die nog maar net het rijbewijs heeft gehaald en minder ervaren is in het verkeer.

De aankondiging van Volvo om de topsnelheid van zijn auto’s te beperken leidde eerder tot felle discussies, onder meer op sociale media.  Sommige critici vinden dat het niet aan een autofabrikant is om snelheidslimieten te bepalen, maar aan de wetgever. Maar Volvo vindt dat een autofabrikant juist zelf soms actie moet ondernemen: ,,Dit kan uiteindelijk levens redden, ook als dit betekent dat er potentiële klanten verloren gaan. Hard rijden blijft een van de meest voorkomende doodsoorzaken in het verkeer. Op jaarbasis krijgen miljoenen mensen nog steeds een boete voor te hard rijden.‘’

Dodelijke ongevallen

Een snelheid van 180 km/u, de nieuwe limiet van Volvo, is in Europa alleen in Duitsland toegestaan. En zelfs daar is het aantal snelwegen zonder snelheidslimiet in de afgelopen jaren flink ingeperkt.  Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is te hard rijden wel nog steeds een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van de dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid, al gaat het daarbij vaak om aanrijdingen binnen de bebouwde kom. Op snelwegen, waar doorgaans het hardst wordt gereden, komen ongevallen het minst voor. 

,,Wij geloven dat een autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center. ,,Onze snelheidsbeperkende technologie, en de dialoog die ontstaat, past in dat denken. De begrensde topsnelheid en de Care Key helpen bestuurders te reflecteren en te beseffen dat hard rijden gevaarlijk is, terwijl het ook extra gemoedsrust biedt en een veiliger rijgedrag ondersteunt.”

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”