Volledig scherm
Zo gaat het vaak in de praktijk: een deel van de voorruit ijsvrij maken en zo snel mogelijk gaan rijden. Maar grote haast kan de werking van veiligheidssystemen in gevaar brengen. © ANP

Gevaar: moderne auto extra kwetsbaar bij bevroren voorruit

Moderne auto's blijken extra kwetsbaar zodra de voorruit bevroren is. Nu de temperatuur 's nachts weer onder het vriespunt daalt, bestaat het risico dat bepaalde veiligheidssystemen het laten afweten. Dat komt doordat een camera pas goed functioneert als hij goed zicht door de voorruit heeft.

Juist bij een moderne auto, voorzien van elektronische rij-hulpen, is het van belang dat de autoruit 's ochtends volledig ijsvrij wordt gemaakt. Dit geldt in het bijzonder voor de omgeving van de achteruitkijkspiegel, waar meestal de camera gemonteerd is.

Die camera achter de voorruit is bijvoorbeeld gekoppeld aan een systeem dat waarschuwt en desnoods een stuuringreep uitvoert als de automobilist onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten. Ook wordt de camera ingezet om obstakels, zoals andere auto's of voetgangers, tijdig te herkennen en desnoods de auto automatisch te laten remmen om een botsing te voorkomen. Al deze systemen kunnen haperen wanneer de voorruit bedekt is met een ijslaag.

Bijkomend probleem is dat automobilisten op den duur op zo'n systeem gaan vertrouwen. Telkens weer blijkt uit onderzoeken dat hulpsystemen de bestuurder het gevoel kunnen geven dat de elektronica over hen waakt en dat sommigen daardoor meer risico nemen.

Verkeerde inschatting

Het ijsvrij maken van de voorruit is een kunst op zich. Tijdens vrieskou hebben automobilisten soms de neiging om alleen het middelste gedeelte van de ruit schoon te maken, waar zij zelf het meest doorheen kijken. De camera’s bevinden zich echter meestal helemaal bovenin de ruit. 

Heet water

Om problemen te voorkomen is het ook belangrijk dat het glas goed schoongehouden wordt. Vorst hecht nu eenmaal sneller aan een vieze ruit. Mochten de ruiten toch bevriezen, dan kunnen ze het best  ijsvrij worden gemaakt met behulp van een spuitflacon met ruitenontdooier of een ijskrabber. Ook het bewegen van een zak met heet water over de ruit, kan helpen. 

Gooi echter nooit heet water direct op de autoruiten. Door het plotselinge temperatuurverschil kan een sterretje doorscheuren en een barst in de ruit ontstaan. Dit is iets waar bijvoorbeeld de glasspecialisten van Carglass altijd voor waarschuwen. Ook de verwarming vol aanzetten tijdens het krabben kan ervoor zorgen dat een sterretje doorscheurt. Bovendien is het uitlaatgas van een ijskoude, stationair lopende motor bijzonder slecht voor het milieu.