‘Goede zithouding achter het stuur? Cruise-control biedt uitkomst’
VRAAG & ANTWOORDVeel lezers reageerden op de vraag van eerder deze maand over scheef zitten achter het stuur. Zo schrijft lezer Arthur Bastiaanse: ,,Als fotojournalist van het ANP reed ik in de jaren 80 zo’n 55.000 kilometer per jaar en liep ik een hernia op. Het belangrijkste advies voor herstel: zo veel mogelijk rechtop in de autostoel zitten. Maar ik merkte dat er altijd een spanningsboog is tussen het ingedrukt houden van het gaspedaal en de rug, waardoor scheef zitten bijna onvermijdelijk is. Uiteindelijk leverde cruise-control een belangrijke bijdrage aan de juiste zithouding.”
Delen per e-mail
Ook lezer Ton Pasman deelde een persoonlijke ervaring. Hij schrijft: ,,Net als veel andere Nederlanders ben ik langer dan 1,90 meter. In veel auto’s geldt dat als ik rechtop zit, de lendensteun op de verkeerde hoogte in mijn rug duwt. Soms prikt de onderkant van de hoofdsteun tegen mijn schouders en de kuipvorm is te krap voor mijn rug. Het ergste: de helft van mijn blikveld wordt ingenomen door de binnenspiegel en de raamstijlen. Dat is lang niet allemaal te verhelpen door de stoel aan te passen. Je zoekt een andere houding, met scheef zitten als gevolg.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een vierseizoenenband net zo goed als een winterband?’
,,Zijn vierseizoenenbanden net zo goed als normale winterbanden? Zijn winterbanden in Nederland verplicht en waaraan kun je eigenlijk zien of het winterbanden zijn?” vraagt lezer Ties van Heugten. -
Is je auto wel verzekerd voor schade door rellende demonstranten?
Beelden van brandende en op hun kant gelegde auto’s roepen bij velen de vraag op of je auto wel verzekerd is voor dit soort schade. Het antwoord luidt: niet altijd, zelfs niet als je auto allrisk of volledig casco verzekerd is. -
Te koop: ‘auto’ met topsnelheid van meer dan 1000 km/u en 135.000 pk
Hij is net zo sterk als 180 Formule 1-wagens, zijn brandstofpomp is een V8-motor, het ding is voorzien van drie motoren en had door de geluidsbarrière moeten breken. Maar zover kwam het nooit. Nu staat de supersonische recordauto Bloodhound te koop. -
Carjacking: man met vuurwapen bedreigd en bestolen van zijn auto terwijl hij voor stoplicht staat
Een inwoner van Barneveld is dinsdagavond in het centrum van zijn woonplaats het slachtoffer geworden van een gewapende autoroof. De man is onder bedreiging van een vuurwapen bestolen van zijn Volvo V40. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!”
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg. -
Voor het eerst sluit Tesla een jaar af mét winst
Tesla heeft voor het eerst een jaar met winst afgesloten. Ondanks dat de beurswaarde van het Amerikaanse bedrijf al lange tijd flink in de lift zit en topman Elon Musk inmiddels de rijkste persoon op aarde is, was de onderneming daar nog niet eerder in geslaagd. -
Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto.