Goedkoper ov zorgt nauwelijks voor minder autoverkeer, zegt kennisinstituut
Het verlagen van de tarieven van het openbaar vervoer zorgt er slechts in beperkte mate voor dat mensen het ov nemen in plaats van de auto. Dat concluderen onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Wel gaan mensen vaker reizen en minder fietsen en lopen.
Het verlagen van de ov-tarieven is ‘niet de meest effectieve maatregel', schrijven de onderzoekers in het rapport Effecten tariefverlagingen in het ov. Dat komt onder meer omdat het ov lang niet altijd een reëel alternatief voor de auto is, bijvoorbeeld bij reizen in het buitengebied of 's nachts.
Achttien procent van auto naar ov
Als de kaartjes voor iedereen goedkoper worden en op alle tijdstippen van de dag, dan is driekwart van de toename van het ov-gebruik volgens de onderzoekers toe te schrijven aan reizen die nu niet worden gemaakt. Dat percentage groeit als de tariefverlagingen alleen voor bepaalde doelgroepen en op bepaalde tijdstippen gelden. Slechts 18 procent van de nieuwe reizigers zijn mensen die eerder de auto pakten.
Bij een prijsverlaging van 40 procent neemt het treingebruik met 21 procent toe, voor de bus is dat 12 procent en voor tram of metro 13 procent. Maar omdat het autogebruik in Nederland veel groter is dan het ov-gebruik, zijn de effecten van een prijsverlaging in het ov op het autogebruik relatief veel kleiner, zegt het KiM. Als het ov-gebruik met 1 procent groeit door verlaging van de tarieven, dan neemt het autogebruik met slechts 0,03 procent af.
Gebruik auto minder aantrekkelijk maken
De onderzoekers vrezen bovendien voor negatieve gevolgen van een sterke toename van het ov-gebruik. Zo is er een kleinere kans op een zitplaats en kunnen bestaande reizigers op zoek gaan naar een alternatieve vervoerwijze. Ook wijzen ze erop dat met name in niet-stedelijke gebieden het openbaar vervoer geen alternatief is vanwege een beperkt aanbod.
Het kennisinstituut stelt dat een combinatie van maatregelen effectiever is om reizigers vanuit de auto het ov in te krijgen. ,,Door het gebruik van de auto minder aantrekkelijk te maken en het ov tegelijkertijd aantrekkelijker, zal naar verwachting het effect op het autogebruik groter zijn”, aldus het KiM. Dat kan bijvoorbeeld door parkeren duurder te maken of een kilometerheffing in te voeren en naast verlaging van de ov-tarieven meer treinen, bussen en trams te laten rijden die van hogere kwaliteit zijn.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Belangrijke tunnel wordt twee jaar lang gerenoveerd, en dat gaan automobilisten merken
De poort van en naar Rotterdam wordt ‘ie ook wel genoemd. Maar na 54 jaar trouwe dienst is de Heinenoordtunnel op de A29, een belangrijke schakel tussen Brabant en Zuid-Holland, ‘op’. Vijf vragen over de grote renovatie die volgende week begint. -
Weggebruikers waarschuwen voor snelheidscontroles mag, maar niet op deze manier
Een automobilist heeft in België een boete gekregen nadat hij met zijn autolichten andere bestuurders had gewaarschuwd voor een snelheidscontrole. Hij kreeg een bekeuring van 116 euro voor ‘oneigenlijk gebruik van het grote licht’. -
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’ -
VRAAG & ANTWOORD
Hoe zit het met boetes na overlijden van de kentekenhouder?
‘Stel dat na het overlijden van een kentekenhouder door anderen met diens auto wordt gereden’, aldus lezer T. Visser in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Het kenteken staat nog op naam van de overledene en intussen komen er bekeuringen binnen. Hoe gaat het CJIB daarmee om?’
-
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD1
Waarom zijn led-koplampen zo verblindend?
‘Het licht van led-koplampen is voor tegenliggers soms verblindend’, aldus lezer J. Verberk in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Enkele jaren geleden werd de eerste kerstboomverlichting met led-lampjes op de markt gebracht, die was helderwit. Niet iedereen kon dat waarderen, daarom kun je nu led-lampjes kopen met ‘warm’ licht. Dat is minder fel en aangenamer voor de ogen. Waarom brengt de auto-industrie niet dergelijk licht op de markt, zodat niemand zich meer aan het felle licht stoort of erdoor wordt verblind?’ -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje.