Volledig scherm
© ANP XTRA

Google Maps waarschuwt als taxichauffeur je probeert op te lichten

Google gaat mogelijk de strijd aan met taxichauffeurs die hun klanten proberen op te lichten. In Google Maps test het bedrijf een nieuwe functie waarbij gebruikers een melding krijgen wanneer de voor de hand liggende route wordt genegeerd. Ze moeten de app en de route vermoedelijk dan wel zelf aan hebben staan.

Het is een wereldwijd probleem: malafide taxichauffeurs die onnodig een forse omweg maken om de ritprijs te verhogen. Toeristen zijn vaak niet vertrouwd met de afstanden in een vreemde stad en ruiken geen onraad tot het hoge eindbedrag verschijnt.

Als het aan Google ligt, behoren zulke praktijken binnenkort tot het verleden. Het bedrijf experimenteert namelijk met een nieuwe functie, spotte XDA Developers. Dankzij het nieuwe onderdeel, genaamd ‘Stay Safer’, krijgen gebruikers automatisch een melding wanneer de taxi meer dan 500 meter van het ‘logische’ traject afwijkt.

Hoe het systeem precies werkt, is onduidelijk. Logischerwijs zou de passagier de app aan moeten hebben staan met een geplande route. Het lijkt erop dat de functie voorafgaand aan de rit moet worden geactiveerd. Door de melding wordt de gebruiker zich dan bewust van de mogelijke oplichting.

De functie wordt momenteel alleen getest in India, waar enkele verkrachtingszaken rond taxichauffeurs en vrouwelijke klanten tot grote verontwaardiging leidden. Of en wanneer 'Stay Safer’ wereldwijd wordt uitgerold, is nog niet bekend.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association