Gratis autorijden, belooft nieuw automerk dat volgende maand naar Nederland komt
Het Chinese automerk Lynk & Co komt volgende maand naar Nederland en wil vooral ‘alles anders doen’. Klanten zouden zelfs gratis kunnen autorijden. Het merk is net als Volvo onderdeel van het Chinese Geely. Het eerste model, de 01, zal allereerst via een abonnement worden aangeboden.
Delen per e-mail
CEO Alain Visser van Lynk & Co onderstreept dat zijn merk vooral alles anders wil doen: ,,Ik weet dat het ambitieus klinkt, maar wij kunnen de auto-industrie veranderen.‘’ Toch zit het nog niet helemaal mee. De auto die vandaag gepresenteerd is, werd vier jaar geleden al onthuld en is dus inmiddels enigszins verouderd. Aanvankelijk kondigde Geely ook aan dat de auto's van Lynk & Co in België geproduceerd zouden worden, maar dat plan is inmiddels teruggedraaid. De auto's komen nu toch uit China.
In Nederland wordt eind volgende maand het eerste verkooppunt gevestigd. Die vestiging, door het merk - lekker hip - ‘club’ genoemd, komt in Amsterdam. Het abonnement dat Lynk & Co aanbiedt, is in feite een soort van private lease en kost maximaal 500 euro per maand. Je kan het maandbedrag verlagen door mee te doen aan autodelen, dat ook via Lynk & Co geregeld wordt. Als je jouw auto aan een ander uitleent, kan diegene hem via een app ontgrendelen en starten.
Lynk & Co beweert dat het in principe zelfs mogelijk is dat je de auto gratis rijdt. Simpelweg door hem heel vaak voor autodelen in te zetten. Maar hoe vaak je je auto dan wel niet kwijt bent, is nog onduidelijk.
Wie helemaal geen auto wil bezitten, maar er hooguit af en toe gebruik van wil maken, kan overigens ook bij Lynk & Co terecht. Door uitsluitend een deelauto te bestellen en daar per keer voor te betalen. En verder is het straks ook nog gewoon mogelijk om een auto traditioneel te kopen, al is de aanschafprijs nog niet bekend.
Volvo
De SUV waarmee het merk eind oktober in Nederland debuteert is in China al enige tijd op de markt. Sterker nog, hij werd in 2016 al gepresenteerd. De SUV vertoont overeenkomsten met de Volvo XC40 en dat is geen toeval, gezien de familiebanden. Toch is de Lynk & Co 01 welgeteld 11,6 cm langer dan de XC40. De bagageruimte heeft 6 liter meer inhoud en biedt 466 liter.
De Lynk & Co 01 komt allereerst als plug-in hybride met een 1,5 liter driecilinder turbo-benzinemotor (180 pk) en 75 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 261 pk en de auto heeft een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Met de 16,7 kWh batterij wordt een volledig elektrische reikwijdte van 70 kilometer beloofd. Dat is veel, want de meeste concurrenten komen momenteel niet verder dan 50 km.
Snel is de plug-in hybride ook: hij trekt in 7,9 seconden op vanuit stilstand naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is 220 km/u en daarmee druist dit Chinese familielid in tegen de moraal van alle Volvo's, die tegenwoordig worden beperkt tot180 km/u.
Keuze in uitrustingsniveaus is er niet. En er kan slechts uit twee carrosseriekleuren gekozen worden: zwart of blauw. Met deze strategie doet het merk denken aan autopionier Henry Ford. Die verkocht op een gegeven moment alleen nog maar zwarte auto's, om via efficiënt produceren de kostprijs te verlagen. Onderhoud en reparatie van de auto's van Lynk & Co gebeurt bij Volvo-dealers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Zijn elektrische auto’s wel gekeurd op het trekken van een caravan?’
,,Blijkbaar mag je met sommige elektrische auto’s een caravan trekken. Maar die auto’s zijn hierop toch niet getest en gekeurd? Ik rijd zelf met een elektrische Kia e-Soul”, aldus lezer Adrie Verhagen. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eerste elektrische Mazda: MX-30 is niet bedoeld voor de kilometervreter
Mazda, het merk dat de rotatiemotor een warm hart toedraagt, dat een innovatief verbrandingsprincipe voor een personenautomotor heeft ontwikkeld dat het midden houdt tussen een diesel en een benzinemotor, het merk dat modellen met een hybride aandrijflijn levert en zelfs aan zescilinders werkt, komt nu eindelijk met een elektrische auto, de MX-30. Overtuigend? Dat valt te bezien. -
AUTOTEST Test MG ZS: elektrische SUV met een verrassend scherpe prijs
De Chinese MG ZS verrast niet alleen met zijn hoge veiligheidsscore bij botsproeven, maar ook met zijn lage prijs: amper 30 mille voor een rijk uitgeruste, volledig elektrische SUV. -
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden.
-
In deze door oliestaat gebouwde miljoenenstad is geen auto te vinden
Saoedi-Arabië is een van de grootste olieproducenten ter wereld. Vreemd genoeg gaat het koninkrijk nu de ultieme eco-stad bouwen - 170 kilometer lang, autovrij en zonder wegen. -
Rijkswaterstaat vergeet automobilisten en truckers op tijd te informeren over afsluiting A27
Weggebruikers zijn verrast door de afsluiting van de Merwedebrug tussen Nieuwendijk en Gorinchem in de nacht van woensdag op donderdag. De werkzaamheden werden gepland, maar binnen Rijkswaterstaat werd de afdeling communicatie pas op de valreep ingeseind. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Dacia Sandero: zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk?