Hoe China het uiterlijk van deze Duitse top-limousine bepaalde

Rij-impressieDe ingrijpend vernieuwde BMW 7 Serie heeft een gigantische, bijna karikaturale, rechtopstaande grille. Op uitdrukkelijk verzoek van de Chinese clientèle. Want wie betaalt, bepaalt.

Veertig procent groeide de grille van de nieuwe BMW 7 Serie in omvang. Iedere keer als je 'm op een foto ziet, denk je dat het een gevalletje fotoshoppen is. Een BMW voor een lachspiegel, of het gezicht van een grijnzende Aziaat. De designers in München hebben zelfs het BMW-logo op de motorkap moeten vergroten om te voorkomen dat de verhoudingen niet meer zouden kloppen.

Volledig scherm
© BMW

Op internet zijn de grappen niet van de lucht. Foto's tonen een voorkant die compleet bestaat uit een radiator, er wordt verwezen naar barbecue-grilles, et cetera. Maar aangezien 40 procent van de 7 Series naar China gaat, vonden ze bij BMW geheel terecht dat de klanten aldaar wel wat in de melk te brokkelen hebben. En dus moet de rest van de wereld het er maar mee doen. 

Volledig scherm
© BMW

Is dat erg? Niet direct. Want je kunt alles van de 7 Serie zeggen, maar onopvallend is ‘ie niet en dat was tot voor kort wel het probleem. De auto was tijdloos, ingetogen, maar ook wat saai. Bovendien: waar dit tot voor kort het absolute vlaggenschip was van BMW, is het aanbod van topmodellen anno 2019 flink gestegen. Wie de 7 Serie niet mooi vindt, kan namelijk ook kiezen voor de exuberante M850i in coupé- en cabrioletvorm. En wie behoefte heeft aan ruimte, wordt meer dan uitstekend bediend met de reusachtige X7. Die heeft ook een enorme grille, maar daar past de reusachtige eiersnijder gevoelsmatig net iets beter.

Voor de testritten van de nieuwe 7 Serie stonden er uitsluitend verlengde uitvoeringen (+ 14 centimeter) klaar. Nog een knieval voor de Chinese markt, omdat iedereen aldaar de indruk wil wekken dat hij of zij wordt gereden, in plaats van zelf achter het stuur te kruipen. Het is een kwestie van status en de Europese autofabrikanten luisteren maar al te graag. Er zijn al meer dan tien modellen van verschillende aanbieders die speciaal voor China werden verlengd, waaronder een BMW 3 Serie.

Volledig scherm
© BMW

Hoewel de 7 Serie hier mondjesmaat wordt verkocht, is de super-limousine toch belangrijk. Ten eerste omdat BMW hiermee als eerste zijn nieuwe technologische snufjes kan presenteren en kan testen of het iets is voor de middenklassers. Ten tweede omdat de auto veel geld genereert in landen als de VS, China, Japan en Korea, waar de auto wél wordt gekocht door plastisch chirurgen, tandartsen, makelaars en CEO's. Marktleider Mercedes verkoopt ongeveer 78.000 exemplaren van de S-klasse per jaar, terwijl BMW ongeveer 50.000 van zijn 7-serie verkoopt  en meer dan 75 procent daarvan gaat naar bovengenoemde landen. Leuk feitje: de gemiddelde leeftijd van de BMW 7 Serie koper in China is 38 jaar.

Volledig scherm
© BMW

Waar de grille groeide, werden de koplampen met laserlicht-technologie deze keer juist kleiner en ook ging het mes in de voorbumper. De achterlichten werden 3,5 cm slanker en zijn nu verbonden met een doorlopende, 6 millimeter dunne LED-strook plus een chroom-strip, in navolging van auto's als de Audi A8 en de Porsche Panamera. De uitlaatpijpen bevinden zich voortaan in de achterbumper.

Volledig scherm
© BMW

Achter het stuur zit je uitstekend. Er is ruimte genoeg. De geavanceerde techniek aan boord leidt niet altijd meteen tot intuïtieve bediening, maar dat is een kwestie van wennen. Er is bovendien een virtuele assistent die je activeert door ‘Hey BMW’ te zeggen en die via spraakbediening veel taken kan overnemen. Ook handig: gebarenbediening. Maak bijvoorbeeld voor de multimedia-installatie een gebaar met je duim naar rechts en het volgende nummer wordt gedraaid. 

Volledig scherm
© BMW

De 7 Serie is voortaan voorzien van een bij de bekerhouder gesitueerde inductielader voor de telefoon en het aantal rijhulpen is schier oneindig. De parkeerassistent bevat tegenwoordig ook een functie die Reversing Assistant heet. Daarmee kun je 50 meter achteruit rijden langs exact dezelfde lijn die je vooruit reed. Handig als je per ongeluk in een smalle donkere straat, of op een doodlopend geitenpad in de bergen bent beland en niet kunt keren.

Volledig scherm
© BMW

Wij reden met de 750 Li xDrive. Dit model beschikt over een gewijzigde V8 die voortaan 80 pk meer produceert, namelijk 530 pk. De 4.395 cc grote motor is daarnaast goed voor een trekkracht van 750 Newtonmeter bij 1.800 tot 4.600 toeren per minuut. De acceleratie van 0-100 km/u neemt 4,0 seconden in beslag en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. BMW geeft een gemiddeld verbruik van 9,5 liter per 100 km op, hetgeen een CO2-emissie van 217 gram/km met zich meebrengt.

Volledig scherm
© BMW

Ondanks het feit dat we met de verlengde uitvoering rijden, merken we daar niets van. Dat komt door de achterwielbesturing, die je het gevoel geeft met een veel kortere auto op pad te zijn. Wie wil, kan zelfs uitermate sportief rijden met deze kolos. De motor doet het geweldig dankzij het enorme koppel en de besturing is ook ‘des BMW's’: lekker direct en met veel gevoel. Dé plek is echter de stoel rechts achterin. Je zit daar als een vorst, met uitzicht op grote touchscreens en een stoel die lekker onderuit kan.

Volledig scherm
© BMW

Wanneer je zelf rijdt, kan dat lekker sportief, maar als je je laat rijden, is ook uiterst comfortabel reizen mogelijk. Dat komt door de adaptieve, elektronisch gestuurde schokdempers en de luchtvering met automatische niveauregeling. De automaat doet zijn werk voorbeeldig en kan ook handmatig worden bediend met flippers achter het stuur. De 7 Serie is voorzien van akoestisch glas en meer isolatiemateriaal in onder meer de raamstijlen en de wielkasten voor meer stilte aan boord. En dus is dit een soort business class op wielen. Drankje erbij en een krantje lezen - als de 38-jarige Chinese 7 Serie-koper nog weet wat een krant is.

Volledig scherm
© BMW

Er is keuze uit drie motorvarianten: de M760Li xDrive met V12, de 750i xDrive met 530 pk sterke V8 en de plug-in hybride 745e met zes-in-lijn-benzinemotor en elektromotor. Het elektrische bereik van deze PHEV-variant bedraagt nu tussen de 50 en 58 kilometer. De 750i en 745e zijn ook met verlengde wielbasis leverbaar. De M760Li heeft standaard de langere wielbasis. Later volgen nog drie dieselmotoren met vermogens variërend van 265 tot 400 pk. De prijzen van het nieuwe vlaggenschip van BMW beginnen bij 110.995 euro voor de plug-in hybride.

  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.