Volledig scherm
Hyundai gaat noise cancelling gebruiken om geluidsniveaus terug te dringen © Hyundai

Hyundai: noise cancelling in plaats van isolatiemateriaal

Hyundai gaat zogenoemde noise cancelling-techniek gebruiken om rij- en rolgeluiden tegen te gaan. Dit moet volgens het bedrijf in toekomstige Hyundai-modellen een bijna geluidsvrije rijervaring mogelijk maken.

Hyundai zegt niet wanneer de technologie precies wordt ingebouwd en bij welke toekomstige modellen dat zal gebeuren, maar het ligt voor de hand dat de zogenoemde RANC-technologie wordt geïntroduceerd in nieuwe elektrische modellen.

De fabrikant zegt namelijk dat auto’s die door waterstof en batterijen worden aangedreven nog nauwelijks aandrijfgeluid produceren, ‘waardoor het steeds belangrijker wordt om rolgeluiden en windgeruis te onderdrukken’. Volgens de automaker speelt de geluidsonderdrukkende technologie, vooral bekend van hoofdtelefoons, een rol in het nog aantrekkelijker maken van elektrische voertuigen.

Volledig scherm
Hyundai's noise cancelling © Hyundai

Het Zuid-Koreaanse bedrijf zegt dat het al zes jaar bezig is om de RANC-technologie te perfectioneren en klaar te stomen voor massaproductie. Hyundai meldt dat de patentaanvraag voor de locatie van de sensoren en de signaalselectiemethode, volgens het bedrijf de belangrijkste technologie van RANC, inmiddels is voltooid in Zuid-Korea en de Verenigde Staten.

Er zijn autofabrikanten die nu al werken met ANC-technologie, maar deze heeft volgens Hyundai zijn beperkingen. Zo werkt ze alleen bij constante ruis en het als optreden van geluid is te voorspellen. Deze ANC-technologie wordt dan ook vooral ingezet om motorgeluid te dempen. Volgens Hyundai levert RANC een belangrijke bijdrage aan een stillere cabine, omdat het systeem allerlei rol- en rijgeluiden in realtime kan analyseren om tegengeluiden te produceren. Dit zou 0,002 seconde in beslag nemen, terwijl het volgens Hyundai 0,009 seconde duurt voordat een inzittende een ongewenst geluid van de weg of de motor hoort.

Het produceren van het ‘antigeluid’ wordt onder meer aangestuurd door een microfoon. Het systeem is volgens Hyundai in staat om de geluidsonderdrukking afzonderlijk te regelen voor de bestuurder, de voorste passagier en de achterbank. Uit tests zou blijken dat het geluidsniveau door de inzet van RANC met 3dB daalt. De automaker zegt dat het niveau daarmee uitkomt op ongeveer de helft van het geluidsniveau van een auto zonder RANC. Dat maakt het volgens Hyundai mogelijk om bepaalde geluidsisolerende materialen niet meer te gebruiken, wat het gewicht van het voertuig ten goede komt.