In deze door oliestaat gebouwde miljoenenstad is geen auto te vinden
Saoedi-Arabië is een van de grootste olieproducenten ter wereld. Vreemd genoeg gaat het koninkrijk nu de ultieme eco-stad bouwen - 170 kilometer lang, autovrij en zonder wegen.
Delen per e-mail
De stad in het Midden-Oosten gaat ‘The Line’ heten omdat deze 170 kilometer lang wordt. ,,Het wordt een metropool zonder auto’s, zonder straten en zonder CO2-uitstoot", zei kroonprins Mohammed bin Salman. ,,De stad moet plek bieden aan woningen voor een miljoen mensen en komt te liggen aan de rand van de Rode Zee.”
Volgens Bin Salman zijn steden door de geschiedenis heen gebouwd om hun burgers te beschermen. ,,Maar na de industriële revolutie gaven steden prioriteit aan machines, auto’s en fabrieken ten koste van mensen. In moderne steden brengen mensen jaren van hun leven door met forenzen. In 2050 zullen een miljard mensen moeten verhuizen vanwege de stijgende CO2-uitstoot en zeespiegel. Een miljoen mensen sterven elk jaar als gevolg van vervuiling. Waarom zouden we elk jaar een miljoen mensen verliezen door verkeersongevallen?”
De voor voetgangers ontwikkelde metropool heeft een uitstootvrij vervoerssysteem dat zich onder de grond bevindt. Auto's zijn er in de stad niet te vinden. Kunstmatige intelligentie zal een sleutelrol spelen en de benodigde energie zal 100 procent schoon zijn, zo beloofde het staatshoofd. De bouw begint in het eerste kwartaal van dit jaar.
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Scooterverkoop dankzij corona door het dak, steeds vaker elektrisch
Scooterdealers hebben dankzij de coronacrisis een absoluut topjaar beleefd. In totaal werden er bijna 85.000 exemplaren geregistreerd, 45 procent meer dan in 2019. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Eén op de vijf nieuwe scooters is elektrisch aangedreven. -
Update Steenrijke Saudische kroonprins geeft groen licht voor megabeursgang
Het Saudische staatsoliebedrijf Saudi Aramco heeft eindelijk groen licht gekregen voor zijn beursgang. Op de markten werd lang uitgekeken naar die mededeling. Om uiteenlopende redenen werd de moeder aller beursgangen eerder uitgesteld. -
Apple haalt Saudi Aramco in als duurste bedrijf op beurs
Techreus Apple heeft vrijdag het Saudische staatsoliebedrijf Saudi Aramco tijdelijk afgelost als waardevolste beursgenoteerde bedrijf ter wereld. -
Ford gedwongen tot terugroepen 3 miljoen auto's wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.
-
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen. -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
‘Mondkapje aan binnenspiegel gevaarlijk voor motorrijders’
Motorrijders roepen automobilisten op om mondkapjes niet meer aan hun binnenspiegel te hangen. Dit maakt motorrijders, fietsers en bromfietsers maar ook voetgangers ‘onzichtbaar’, vrezen zij. Volgens de redactie van online motormagazine Motor.NL zorgt het voor gevaarlijke situaties. Maar in Nederland is het niet verboden.