Is een elektrische auto echt goedkoper in onderhoud?
‘Een elektrische auto heeft bijna geen onderhoud nodig’: een uitspraak die we al vaak gehoord hebben als argument om zo snel mogelijk over te stappen op een EV. Maar klopt dit ook?
Delen per e-mail
Een elektrische motor heeft (veel) minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Bovendien is de architectuur veel eenvoudiger en het concept minder slijtagegevoelig. Geen olie- of luchtfilter of bougies, distributieriemen of koppelingen om te vervangen of olie die ververst moet worden. Om maar te zwijgen van de vele kunstgrepen die nodig zijn om de uitstoot van verbrandingsmotoren te beperken. Een katalysator vervangen is bijvoorbeeld ook een dure grap.
Wat eigenaren van een elektrische auto – naast de aankoopprijs en het verbruik – ook interesseert, is de kostprijs van het onderhoud. Maar hoeveel minder is dat dan in vergelijking met een verbrandingsmotor? We gingen de markt op en vonden enkele (maar niet veel) voorbeelden van merken die de vergelijking maken. Opmerkelijk: de cijfers liggen vrij ver uit elkaar.
Ford Mustang Mach-E tot 60 procent goedkoper
Ford communiceert voor zijn volledig elektrische Mustang Mach-E een besparing van meer dan 60 procent over vijf jaar/97.000 kilometer in vergelijking met traditionele benzinevoertuigen. Bij Audi schat men dan weer in dat de onderhoudskosten van een elektrische auto ruim 40 procent lager zijn dan een conventionele brandstofauto.
Volkswagen houdt het op 35 procent minder onderhouds- en reparatiekosten en beroept zich daarvoor op cijfers van het Duitse Institut Für Automobilwirtschaft (IFA). Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties, 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met verbrandingsmotor. Zelfs zonder milieusubsidies of de mogelijkheid om gratis op te laden mee te tellen.
Elektrische auto vaak duurder
Mark Pecqueur, docent autotechnologie van de Thomas More Hogeschool in België, beaamt in de laatste editie van het magazine Fleet dat elektrische auto’s minder onderhoud en reparaties nodig hebben: ,,De meest eenvoudige manier om te vergelijken, is alle onderhouds- en slijtagekosten van een verbrandingsmotor optellen en die herleiden naar nul voor je EV. Wanneer je alle kosten die gerelateerd zijn aan een verbrandingsmotor eraf trekt, kom je ongeveer uit op een besparing van 20 procent bij een EV.”
Pecqueur wil toch ook nuanceren, als het gaat om reparaties: ,,Elektrische motoren hebben soms ook defecten. Veel minder dan verbrandingsmotoren weliswaar, maar dat cijfer is zeker niet nul. Er zitten nog altijd onderdelen in die stuk kunnen gaan. En wanneer dat gebeurt, zijn de herstelkosten vaak veel hoger. Soms moeten de magneten er dan uit en moeten wikkelingen vervangen worden. Dat kost allemaal veel geld. Hetzelfde geldt voor de accu's. Die worden niet volledig vervangen als ze defect zijn, daarvoor zijn ze veel te duur. Dat betekent uit elkaar halen en bepaalde cellen repareren of vervangen. De technologie van elektrische voertuigen is inderdaad minder slijtagegevoelig, maar niet feilloos.”
Bekijk hier al onze video's van AD Auto:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
Dit zijn de zes betrouwbaarste elektrische auto's
Elektrische auto's hebben soms nog een slechte naam. Werkt die nieuwe technologie wel zo goed? En hoe zit het met het onderhoud? De Britse autowebsite WhatCar concludeert na een onderzoek onder 13.000 elektrische auto’s dat deze koudwatervrees compleet onnodig is. Dit zijn de vijf beste. -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je je telefoon gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht?
,,Als je voor een rood verkeerslicht stilstaat, mag je dan wel je telefoon even pakken om te kijken of iemand je heeft geappt of een ander liedje op te zetten op Spotify?”, vraagt lezer Jos Klein. -
De geur van nieuwe auto’s is lekker, maar er zit wel een heel naar luchtje aan
De geur van nieuwe auto’s is zo kenmerkend en blij makend, dat er zelfs luchtverfrissers bestaan die deze geur weer aan je auto kunnen toevoegen wanneer deze is verdwenen. Helaas kunnen de stoffen die deze lucht veroorzaken kankerverwekkend zijn, zo blijkt uit recent onderzoek. -
PREMIUM
Groot ego en weinig zelfreflectie: dit zijn de verkeershufters die door Rotterdam scheuren
Ze zijn man, jonger dan 25, laagopgeleid en eigenwijs. Ze beschikken over een groot ego, van zelfreflectie hebben ze nog nooit gehoord. Om wie het hier gaat? Om de verkeershufter. Dat blijkt uit een eerste verkenning van het fenomeen, waar in Rotterdam volop over wordt geklaagd.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan een elektrische auto net zo snel achteruit als vooruit?’
,,Kun je met een elektrische auto net zo hard achteruit als vooruit rijden?”, vraagt lezer Jopie Goudt. -
‘Back from the past’: elektrische DeLorean DMC-12
De film Back to the Future heeft waarschijnlijk de beroemdste filmauto aller tijden opgeleverd. Deze DeLorean DMC-12 keert binnenkort terug als elektrisch aangedreven replica in beperkte oplage. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen.