Klassiek automerk wordt nieuw leven ingeblazen met 1200 pk sterke V12
Het Franse automerk Delage verdween in 1953, maar maakt nu een glorieuze comeback met een 1.230 pk sterke, hybride supersportwagen.
Delen per e-mail
De aankondiging werd gedaan door Les Amis de Delage, een vereniging van fans van het merk die proberen de nalatenschap van het merk veilig te stellen. In het bericht, gepubliceerd op Facebook, kondigt de organisatie aan een overeenkomst te hebben ondertekend voor de hervestiging van het bedrijf Delage Automobiles.
Dit gebeurt dus maar liefst 66 jaar nadat de laatste Delage werd geproduceerd in Frankrijk. De informatie die werd verstrekt is summier. Zeker is in ieder geval dat een concept car van Delage zal worden gepresenteerd tijdens de LA Motorshow, die op 22 november wordt geopend. De Franse supercar, genaamd D12, krijgt een V12-motor om de droom van oprichter Louis Delage te verwezenlijken.
Hij wilde ooit een V12-model bouwen, maar het kwam er nooit van. Nu dus waarschijnlijk wel, maar dat is niet het enige. Het atmosferische blok van 900 pk wordt bijgestaan door een elektromotor, wat moet leiden tot een cumulatief vermogen van 1.230 pk. De prestaties zijn nog niet bekend, maar de bedoeling is dat de rijervaring 'zo dicht mogelijk bij die van de Formule 1 zouden moeten liggen’.
Om dat te realiseren is Jacques Villeneuve aangetrokken, die verantwoordelijk is voor de afstelling van de D12. Volgend jaar moet de auto al het ronderecord op de Nürburgring verbreken. De financiering wordt verzorgd door Laurent Tapie, de zoon van zakenman en politicus Bernard Tapie, ooit voorzitter van voetbalclub Olympique Marseille. Hoewel de plannen ambitieus zijn, is de nodige scepsis gerechtvaardigd, want het zou niet het eerste klassieke automerk zijn dat nog tijdens zijn wedergeboorte sterft in schoonheid.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Verder in het nieuws
-
Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden
Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt. -
‘Nieuwe optie Google Maps: navigeren via goed verlichte wegen’
Google lijkt van plan een nieuwe manier van navigeren toe te voegen aan Google Maps. Gebruikers kunnen er straks voor kiezen om hun route te plannen via goed verlichte wegen, bijvoorbeeld als zij ‘s nachts veilig naar huis willen lopen of omdat zij als automobilist moeite hebben met slecht verlichte wegen. -
VRAAG & ANTWOORD Moeten mijn winterbanden ook spanning meten?
Mijn auto heeft zo’n – tegenwoordig verplicht – systeem dat met sensoren bij de ventielen de bandenspanning meet. Nu heb ik de zomerbanden verruild voor winterbanden en de velgen daarvan hebben niet die speciale ventielen waarmee de druk in de band gemeten wordt. Kan dit problemen geven bij een controle of ongeval? –Arjen Bijlsma -
Deze Mini is duurder dan een Porsche
Een uiterst zeldzame Mini Beach Car is geveild voor 230.000 pond, oftewel 273.000 euro. Voor dat bedrag koop je ook een gloednieuwe Porsche 911. -
Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan
Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.
-
VRAAG & ANTWOORD Hebben ook elektrische auto’s cruisecontrol?
Hebben de huidige elektrische auto’s ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. –H. Stekelenburg -
Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Fabrikanten maken auto's natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
Steeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser