‘Klimaattafel negeert effect slim rijgedrag’
De politieke partijen die onderhandelen over een klimaatakkoord hebben geen oog voor het effect van rijgedrag van automobilisten op de uitstoot van CO2. Dat stellen twee verkeersexperts in een analyse in Tijdschrift Milieu.
Delen per e-mail
Volgens de twee voormalige projectleiders bij de ministeries van VROM en van Verkeer en Waterstaat zouden bestuurders van voertuigen met name minder toeren moeten maken en rustiger accelereren. Dit zou leiden tot 30 tot 40 procent minder brandstofverbruik en een CO2-reductie ter grootte van de uitstoot van een kolencentrale.
Volgens hen kleven er ook andere voordelen aan beter rijgedrag, zoals minder slijtage van motoren, banden en remmen. En minder verkeersongevallen. Met een afname van het verbruik met 10 procent zou op op jaarbasis al ongeveer 1,4 miljard liter brandstof met een waarde van meer dan 2 miljard euro bespaard worden.
,,Het is onbegrijpelijk dat deze kansrijke optie door de Klimaattafel Mobiliteit wordt genegeerd”, aldus de experts Martin Kroon en Henk Wardenaar, die kritiek hebben op de ,,eenzijdige keuze van het Klimaatakkoord voor elektrische auto’s en andere dure technische innovaties”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nooit meer aquaplaning: dit systeem splijt plassen zoals Mozes de Rode Zee
Een nieuw systeem dat mede werd ontwikkeld door Bosch moet ongevallen door aquaplaning voorkomen. Het werkt met 5G-technologie en een waterpomp die plassen ‘splijt’. -
PREMIUM
Dit rolletje gaat roofvogels langs de snelweg beschermen
Uilen en andere roofvogels sneuvelen regelmatig als zij op jacht zijn naar voedsel langs de A15 bij Vuren. Gezeten op hectometerpaaltjes turen ze naar muizen in de berm en slaan toe. Bij het opvliegen belanden ze in de baan van het verkeer. Rijkswaterstaat heeft boven op de paaltjes uilenrollen geplaatst. Een roofvogel die er nu landt, verliest meteen zijn evenwicht. -
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoezo is het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt?’
,,Uw autoredactie noemde laatst in de tests van de Seat Ateca en de Volkswagen ID.4 het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt. Maar waarom?”, vraagt lezer Marcel Hoeve. ,,Gebruik je de extra bagageruimte, dan zitten de achterpassagiers erg oncomfortabel. Bovendien, je kunt een achterbank toch ook altijd nog omklappen?” -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je je telefoon gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht?
,,Als je voor een rood verkeerslicht stilstaat, mag je dan wel je telefoon even pakken om te kijken of iemand je heeft geappt of een ander liedje op te zetten op Spotify?”, vraagt lezer Jos Klein.
-
91-Jarige topman van beroemd auto- en motorfietsenmerk stopt ermee
Hij wordt vaak bestempeld als de Koningin Elizabeth van de auto-industrie: Osamu Suzuki. Met zijn 91 jaar is hij nog altijd de hoogste baas van de beroemde Japanse fabriek van auto's, motorfietsen en buitenboordmotoren. Maar nu heeft Osama Suzuki te kennen gegeven dat hij later dit jaar wil terugtreden als bestuursvoorzitter van het bedrijf. -
Groot stuk metaal doorboort voorruit truck, bestuurder overleeft bizar ongeval
Een bestuurder van een truck in New York is afgelopen week bijzonder goed weggekomen toen een groot stuk metaal zijn voorruit doorboorde. Hoewel de man door het voorwerp op zijn hoofd werd geraakt, overleefde hij het bizarre ongeval. -
Volvo: alleen nog volledig elektrische auto's
Volvo wil marktleider worden in de snelgroeiende markt voor ‘premium’ elektrische auto’s, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige positie veroverde. Daarom heeft de Zweedse autofabrikant besloten om vanaf 2030 nog uitsluitend volledig elektrische modellen te verkopen. Zelfs de hybride modellen verdwijnen dan van het toneel.