Volledig scherm
© ANP

‘Klimaattafel negeert effect slim rijgedrag’

De politieke partijen die onderhandelen over een klimaatakkoord hebben geen oog voor het effect van rijgedrag van automobilisten op de uitstoot van CO2. Dat stellen twee verkeersexperts in een analyse in Tijdschrift Milieu.

Volgens de twee voormalige projectleiders bij de ministeries van VROM en van Verkeer en Waterstaat zouden bestuurders van voertuigen met name minder toeren moeten maken en rustiger accelereren. Dit zou leiden tot 30 tot 40 procent minder brandstofverbruik en een CO2-reductie ter grootte van de uitstoot van een kolencentrale.

Volgens hen kleven er ook andere voordelen aan beter rijgedrag, zoals minder slijtage van motoren, banden en remmen. En minder verkeersongevallen. Met een afname van het verbruik met 10 procent zou op op jaarbasis al ongeveer 1,4 miljard liter brandstof met een waarde van meer dan 2 miljard euro bespaard worden.

,,Het is onbegrijpelijk dat deze kansrijke optie door de Klimaattafel Mobiliteit wordt genegeerd”, aldus de experts Martin Kroon en Henk Wardenaar, die kritiek hebben op de ,,eenzijdige keuze van het Klimaatakkoord voor elektrische auto’s en andere dure technische innovaties”.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”