Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
VIDEO / LEZERSTESTZes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona.
Delen per e-mail
Na een ontdekkingstocht van een half jaar met hun elektrische auto melden Marleen en René zich met ietwat beteuterde blikken bij de importeur van Hyundai in Sassenheim. Geen zorgen: de auto’s hebben geen schade en zijn weer keurig schoon, maar het afscheid van hun testauto’s valt onze lezers zwaar, zo bekent Marleen terwijl ze de kinderstoeltjes uit de blauwe Ioniq Electric tilt. ,,Ja, ik heb wel echt genoten van deze auto de afgelopen tijd. Helemaal perfect is hij niet, maar de overstap op elektrisch rijden is me erg goed bevallen. Dit had van mij nóg wel een jaartje mogen duren.”
Testrijder René informeerde op zijn beurt halverwege de testperiode zelfs of hij de Kona definitief mocht overnemen. ,,Ik heb dat serieus overwogen inderdaad. Het rijdt superfijn en ik was echt wel onder de indruk, maar uiteindelijk hebben we die plannen niet doorgezet omdat ik een nieuwe baan heb en veel minder ga rijden. Maar aan de auto lag het niet!”
Unieke test
Dit hele avontuur begon in de lente van 2020 met een oproep voor een unieke autotest uit naam van deze krant. Uiteindelijk werden deze twee lezers uitverkoren om de elektrische modellen van Hyundai een half jaar te testen in hun eigen, veeleisende gezinssituatie. De Delftse Marleen (40) voedt haar drie bijzonder energieke pleegzoontjes Raaf, Steef en Daan op terwijl ze een stichting runt voor pleeggezinnen; met veel korte ritjes en familie-uitjes was zij de ideale kandidaat om de Ioniq Electric te testen.
Alphenaar René (48, getrouwd met Annemarie en vader van twee) werd aan de Kona Electric gekoppeld vanwege het hoge aantal kilometers dat hij dagelijks reed. ,,Van en naar mijn vorige werk in Nijmegen legde ik dagelijks 228 kilometer af. Daarom staat de kilometerstand van de Kona al bijna over de 32.000. Sinds kort werk ik echter bij een nieuwe werkgever die maar een kwartiertje van mijn huis vandaan is. Voor die ritjes vonden wij het niet nodig om nu in een nieuwe elektrische auto te investeren.”
Kilometers vreten
Over de kilometers gesproken: zowel René als Marleen kwam over het algemeen goed uit met de actieradius, ofwel het aantal af te leggen kilometers per laadbeurt, van de auto’s. ,,Persoonlijk had ik het grote voordeel dat ik elke dag op de zaak kon laden, waardoor mijn woon-werkverkeer eigenlijk geen problemen opleverde”, aldus René. ,,Nu redt de Kona ook aardig wat kilometers (rond de 400 in de praktijk, afhankelijk van de omstandigheden, red.) dus dat is een voordeel, maar voor mijn gevoel is een elektrische auto niet ideaal als je vaak spontane ritjes maakt. Heen en weer naar mijn werk ging prima, maar als je geen eigen laadpunt thuis hebt moet je toch meer plannen dan prettig is.”
Vanwege de vele beschikbare laadpalen in haar buurt liep Marleen nauwelijks tegen laadproblemen aan. ,,Eigenlijk was er altijd wel eentje vrij als ik moest laden, en omdat ik veel in de regio onderweg ben hoefde de Ioniq niet elke dag aan de stekker. Eens in de vier à vijf dagen is voldoende, dat is erg prettig.”
Lastiger wordt het zodra je wat verder wilt met je gezin, vervolgt Marleen. ,,Zo was ons retourtje naar Plopsaland Coevorden al met al een flinke uitdaging. Vanaf Delft is dat enkele reis zo’n 220 kilometer rijden en die dag haalde de Hyundai dat net niet. Dus moesten we onderweg al even stoppen. Bovendien kwam ik erachter dat pretparken nog altijd slecht zijn voorbereid op bezoekers die elektrisch rijden: eenmaal aangekomen was er geen laadpaal beschikbaar, dus moesten we ter plekke improviseren. Bij dat soort problemen had ik met onze vorige Toyota Corolla Verso nog nooit stilgestaan, kan ik je vertellen.”
Ruimte
Door hun grondige praktijktest hebben Marleen en René vastgesteld hoe goed de Kona en Ioniq scoren als gezinsauto’s. ,,Op dat vlak vind ik ‘onze blauwe vriend’ best goed”, zegt Marleen over de Ioniq. ,,Maar je loopt toch wel tegen wat kleine dingen aan in de praktijk. De bagageruimte is bijvoorbeeld lekker ruim, maar vanwege het lage dak kun je hogere spullen lastig kwijt. Voor de attributen die ik vervoer voor mijn stichting heb ik dat wel nodig.”
Bovendien is de lage daklijn niet heel fijn als je, zoals Marleen zegt, je haar vaak ‘op zolder hebt’. ,,Kijk maar: als ik rechtop achter het stuur ga zitten met mijn 1.82 meter, schuurt m’n knot tegen het hemeltje. Op de achterbank is het ook wat smal met drie jongens in kinderzitjes: dat is misschien ook wel de grootste uitdaging voor een auto, maar je hebt af en toe best wat acrobatiek nodig om de gordels vast te maken.”
Ook René zet zogezegd wat ruimtelijke punten op de agenda. ,,De Kona oogt groter dan hij is: met name op de achterbank kom je al snel in de knel met kinderzitjes. Wij vervoeren twee zitjes voor onze dochter en zoon en eentje daarvan past niet achter mij wanneer ik achter het stuur zit. Rechts gaat het net, mits de voorpassagier genoeg naar voren gaat. Ook de bagageruimte is niet superruim voor een gezin: met een kinderwagen zit het al vrij vol. Maar ik moet daarbij wel zeggen: de beperkte ruimte is één van de weinige klachten die we hebben over de Kona Electric want verder rijdt het als een dolle.”
Soepel en snel
Met name de kracht in de Kona zorgt voor een glimlach op René’s gezicht. ,,Zeker in de Sport-stand heeft hij zelfs iets te veel vermogen voor de voorwielen, dan krijgt de tractiecontrole het best druk. Maar het gemak waarmee hij versnelt, is echt mooi en dat rijdt comfortabel. Niet in de laatste plaats omdat er hele goede stoelen in zitten: ik heb in andere auto’s regelmatig last van mijn rug gehad, maar in deze auto niet en dat heeft me positief verbaasd.” Om er lachend aan toe te voegen dat hij het jammer vindt dat de auto elektronisch begrensd is: ,,Bij 178 kilometer per uur hield het ineens op!”
Marleen heeft de topsnelheid niet uitgeprobeerd, maar vindt wel dat de Ioniq ‘onwijs lekker rijdt’. ,,Ik ben niet zo van de techniek maar heb altijd benzineauto’s gereden en daarmee vergeleken is dit veel fijner. Het rijdt echt zo ‘smooth’, de manier waarop je heel soepel optrekt en over de weg zoeft geeft een beetje een vliegtuiggevoel. En je bent vaak als eerste weg bij een verkeerslicht, dat vind ik toch ook wel leuk. Al met al zou ik de overstap naar een elektrische auto absoluut aanraden, het past met een beetje plannen prima in ons gezinsleven, het rijdt ontzettend fijn en – wat mij betreft het grootste voordeel – je hoeft nooit meer te tanken!”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Audi’s nieuwe ‘stroomkanon’ is geweldig (én een tikkeltje onhandig)
Hij klinkt weliswaar als een snelle lift in een modern kantoorgebouw, maar de nieuwste elektrische Audi is een meeslepende rijmachine. De e-Tron GT rijdt én laadt met een indrukwekkende snelheid, zit vol met overtuigende moderne technologie en ziet er hypermodern uit. Helaas laat hij op praktisch vlak wel wat steken vallen. -
Minstens 13 doden in Californië nadat auto met 25 inzittenden op oplegger botst
Bij een botsing tussen een auto en een oplegger zijn in het zuiden van Californië minstens dertien mensen om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde nabij El Centro, op zo'n zestien kilometer van de Mexicaanse grens. -
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes. -
René rijdt straks 1100 kilometer per week in een elektrische auto: ‘Benieuwd of dat lukt!’
René Groeneveld woont in Alphen aan den Rijn maar werkt in Nijmegen. Mede door zijn vele woon-werkkilometers mag hij tot het einde van dit jaar een elektrische Hyundai Kona uitproberen, als gasttester van onze autoredactie. ,,Elke dag rij ik zeker 228 kilometer, dus meer dan 1100 kilometer per week. Ik ben heel benieuwd of dat probleemloos lukt zonder mijn vertrouwde dieselauto.” -
Auto's gaan binnenkort ook je voeten masseren
Fabrikanten van luxe automobielen proberen zich te onderscheiden met exclusieve opties. Massagestoelen zijn daar een goed voorbeeld van. General Motors gaat nu een stap verder door binnenkort ook voetmassages aan te bieden in zijn luxere modellen. Dat blijkt althans uit een deze week gepubliceerde octrooiaanvraag.
-
Ministerie deed aangifte tegen Fiat Chrysler om sjoemelsoftware in dieselmotoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind februari aangifte gedaan tegen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vanwege sjoemelsoftware in dieselmotoren. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving door Nieuwsuur. Een Jeep-dieselmotor, die gemaakt wordt door FCA, zou veel meer stikstof uitstoten dan toegestaan. -
De ultieme praktijktest: ‘mama Marleen’ en haar gezin rijden zes maanden elektrisch
Als fulltime pleegmoeder en oprichtster van een stichting voor pleegkinderen rijdt Marleen Gaiser uit Delft dagelijks veel ritjes door de regio. Tot het einde van het jaar legt de 40-jarige lezeres van deze krant die kilometers af in de elektrische Hyundai Ioniq, als gasttester van onze autoredactie. ,,Ik verwacht vooral hele lage kosten en veel comfort. En ladingen leuke ritjes met onze drie jongens natuurlijk!” -
Nieuw fenomeen: diefstal van Tesla-buitenspiegels
Dieven hebben het massaal gemunt op de buitenspiegels van Tesla’s. Volgens tv-zender AT5 zijn ze vooral in Amsterdam actief. De politie raadt eigenaren aan om hun camerasysteem aan te zetten.