‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
VRAAG & ANTWOORD‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Nee, in Nederland is het niet verboden. In andere landen, zoals Frankrijk, wel. Ik heb de indruk dat de wetgever hier even geen erg in heeft gehad toen er ineens grote zorgen waren over het autorijden met een telefoon in de hand. In dat geval is het autorijden met bijvoorbeeld oortjes in altijd nog beter, want dan kun je een telefoongesprek voeren terwijl je je handen aan het stuur houdt.
Overigens geldt wel een dringend overheidsadvies dat je tijdens het autorijden omgevingsgeluiden moet kunnen horen. Het volume laag dus, voor noodsituaties, zoals bij een naderende ambulance met geluidssignalen of als een andere automobilist waarschuwt voor gevaar door te claxonneren. Maar ja, het kan lastig zijn om achteraf te bewijzen dat iemand het volume te hard had staan. Hetzelfde risico doet zich ook voor als je gewoon via de luidsprekers naar muziek luistert, met de volumeknop voluit.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder. -
PREMIUM
Deze flitspalen blijken ware ‘melkkoeien’: ‘Ik hou niet meer bij hoeveel boetes ik hier heb gekregen’
De twee flitspalen bij de Haringvlietbrug hebben zich ontpopt tot ware boetemachines. De apparaten zetten dagelijks gemiddeld zo’n 250 hardrijders op de kiek, valt op te maken uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’ -
Rijden in een Coffee of Cat: deze nieuwe automerken (en vreemde modellen) komen er aan
De opkomst van de elektrische auto zorgt ervoor dat nieuwe autofabrikanten als paddenstoelen uit de grond schieten. Ze hebben vaak grootse plannen, en soms modellen met wel heel vreemde namen. Dit zijn de opvallende nieuwkomers die sinds kort op de markt zijn óf binnenkort naar Nederland komen.
-
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
Red Bull gaat eigen supersportwagen bouwen, er is alleen één probleem
Red Bull gaat 50 supersportwagens bouwen die ruim 5 miljoen euro per stuk moeten kosten. Er zit alleen één nadeeltje aan de auto: je mag er niet de openbare weg mee op.