Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft.
Delen per e-mail
De kans is groot dat eigenaren van elektrische auto’s de komende jaren moeten leren leven met stroomrantsoenering. In 2019 werd hier al over gesproken, maar deze week leek het er echt van te komen. Volgens het Duitse opinieblad Focus ging het om een nieuw wetsontwerp dat elektriciteitsleveranciers in staat stelt om ‘eigenaren van elektrische auto’s elke dag een gedwongen laadpauze voor te schrijven omdat het netwerk anders zou worden overbelast’.
De VDA, het overkoepelende orgaan van de Duitse Automobielindustrie was direct gealarmeerd, aangezien de Duitse overheid naar eigen zeggen pleit voor de massale uitbreiding van e-mobiliteit. Met de nieuwe maatregel zouden eigenaren van elektrische auto’s er niet op kunnen vertrouwen dat ze op elk moment van de dag of nacht de elektriciteit krijgen die ze nodig hebben voor hun auto. Volgens de VDA is de mogelijkheid om op elk moment mobiel te zijn met een volledig getankte auto al ongeveer 100 jaar het doorslaggevende voordeel van een auto.
De laadinfrastructuur blijft ook in Duitsland hét probleem voor de uitbreiding van de elektromobiliteit. Volgens de VDA is het niet uit te leggen dat eigenaren van een 100.000 euro kostende Tesla, Audi of Porsche niet hun auto maximaal kunnen opladen omdat er niet genoeg elektriciteit is. De grote Duitse energiebedrijven zeggen dat een dergelijke maximum laadtijd niet noodzakelijk is, maar de VDA vreest dat een dergelijke beperking er mogelijk toch komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom geeft Dacia slechts zes jaar garantie op plaatwerk?’
,,De meeste automerken geven twaalf jaar plaatwerkgarantie, zo ook Renault. Maar Dacia, dat onder Renault valt, biedt slechts zes jaar. Waarom? Is het plaatwerk van dit Roemeense merk van mindere kwaliteit?”, vraagt lezer Berrie Jansen. -
PREMIUM
Dit rolletje gaat roofvogels langs de snelweg beschermen
Uilen en andere roofvogels sneuvelen regelmatig als zij op jacht zijn naar voedsel langs de A15 bij Vuren. Gezeten op hectometerpaaltjes turen ze naar muizen in de berm en slaan toe. Bij het opvliegen belanden ze in de baan van het verkeer. Rijkswaterstaat heeft boven op de paaltjes uilenrollen geplaatst. Een roofvogel die er nu landt, verliest meteen zijn evenwicht. -
Twee derde van de elektrische autorijders heeft een laadstation aan huis
Twee derde (66 procent) van de bezitters van een elektrische auto in Nederland heeft thuis een laadstation. Dit komt neer op zo’n 80.000 laadstations, meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een onderzoek onder 6000 Nederlanders. -
Groot stuk metaal doorboort voorruit truck, bestuurder overleeft bizar ongeval
Een bestuurder van een truck in New York is afgelopen week bijzonder goed weggekomen toen een groot stuk metaal zijn voorruit doorboorde. Hoewel de man door het voorwerp op zijn hoofd werd geraakt, overleefde hij het bizarre ongeval.
-
Tractor breekt in tweeën bij aanrijding
Een botsing tussen een tractor en een auto heeft voor een flinke ravage gezorgd in het vlakbij Doetinchem gelegen dorp Azewijn. De voertuigen liepen forse schade op, maar de inzittenden raakten niet gewond. -
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21). -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd.