Volledig scherm
Mercedes-Benz GLB © Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLB: midsize SUV met zeven zitplaatsen

Mercedes-Benz heeft het doek getrokken van de GLB, een middelgrote SUV met zeven zitplaatsen. De stoer ogende auto wordt gekenmerkt door een prachtig dashboard en flexibel interieur. De GLB staat eind dit jaar in de showroom.

Stoere, iets hoger op de wielen staande auto's met terreinwagen-trekjes zijn populair en dat weten ze bij Mercedes-Benz ook. Eén op de drie Mercedes-Benz modellen is nu een SUV en één op de vier een compacte auto. Een compacte SUV zoals de GLB combineert de succesfactoren van deze twee segmenten en zal dus ongetwijfeld leiden tot een grote kopersschare.

Volledig scherm
Mercedes-Benz GLB © Mercedes-Benz

De GLB is geen bluf-SUV zoals de meer als cross-over gepositioneerde GLA. Het is een auto waarmee je desgewenst ook in het terrein echt tekeer kunt gaan. Maar de GLB is eerst en vooral een ruime gezinsauto. Optioneel wordt dit model namelijk als eerste Mercedes-Benz in dit segment geleverd als zevenzitter. De twee stoelen op de derde zitrij bieden personen tot 1,68 m een comfortabele zitplek. Ook uniek: optioneel kunnen de stoelen op de tweede zitrij in lengterichting worden verschoven. Tevens kan de rugleuninghoek van de stoelen op de tweede zitrij versteld worden. Op deze wijze kan de bagageruimte met maximaal 179 liter worden vergroot en variabel worden benut.

Tot de comfortdetails op de derde zitrij behoren twee bekerhouders tussen de stoelen en twee opbergvakken met een rubber inzetstuk aan de linker- en rechterzijde van de bagageruimte, beide met usb-aansluiting. De stoelen kunnen in de bagageruimtebodem worden verzonken om de bagageruimte te vergroten. De bagageruimte heeft een inhoud van 560 tot 1.755 liter (cijfers voor de vijfzitter), wat vergelijkbaar is met de bagageruimte van een stationwagon. 

Volledig scherm
Mercedes-Benz © Mercedes-Benz GLB

Tot de omvangrijke veiligheidsuitrusting behoren uitschuifbare hoofdsteunen, veiligheidsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers, windowbags op de derde zitrij alsmede ISOFIX- en TopTether-bevestigingspunten voor geschikte kinderzitjes. Hiermee kunnen maximaal vier kinderzitjes in het achtercompartiment worden bevestigd.

De vierwielaangedreven modellen beschikken over het offroad-techniekpakket. Dit kan worden uitgebreid met een speciale offroad-lichtfunctie. Deze maakt het eenvoudiger om in het donker obstakels te herkennen in het terrein. Bij het offroad-licht wordt tot een snelheid van 50 km/h een extra brede en felle lichtbundel vlak voor de auto gecreëerd. Ook zijn er veel opties uit de S-Klasse leverbaar voor de GLB, zodat het eenvoudig wordt om de auto van alle mogelijke luxe te voorzien.

Volledig scherm
Mercedes-Benz GLB © Mercedes-Benz

De viercilinder benzine- en dieselmotoren die compleet zijn vernieuwd. In vergelijking met de motoren van de vorige generatie kenmerken ze zich volgens Mercedes-Benz door een aanzienlijk hoger specifiek vermogen, verbeterde efficiëntie en lagere emissie. Er komen aanvankelijk twee benzinemotoren en twee diesels. De GLB 200 en GLB 250 zijn respectievelijk 163 en 224 pk sterk, de GLB 200d en GLB 220d leveren 150 en 190 pk. Een DCT-automaat is standaard. 4Matic-vierwielaandrijving kan alleen worden geleverd voor de GLB 250 en beide diesels. De GLB staat eind dit jaar in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association