Mercedes-Benz EQV
Volledig scherm
Mercedes-Benz EQV © Daimler AG

Mercedes EQV: elektrische MPV met maximaal acht zitplaatsen

Goed nieuws voor gezinnen met veel kinderen die graag elektrisch willen rijden. De Mercedes-Benz EQV biedt veel binnenruimte en komt volgens de officiële cijfers 405 kilometer ver.

De MPV, die is gebaseerd op de V-Klasse, lijkt sprekend op de Concept EQV die eerder dit jaar te zien was tijdens de Autosalon van Genève 2019. De productieversie wordt aangedreven door een 201 pk (150 kW) en 362 Nm sterke elektrische motor met energieterugwinningstechnologie, die is gemonteerd op de vooras. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u.

Mercedes-Benz EQV
Volledig scherm
Mercedes-Benz EQV © Daimler AG

De accu's zijn laag onder de vloer gemonteerd, zodat deze de wegligging en  binnenruimte niet beïnvloeden. Met volle accu's komt de ruime auto volgens de NEDC-norm 405 kilometer ver.  De auto kan worden opgeladen met een laadvermogen van 11 kW en 110 kW, waarbij deze laatste de accu's binnen 45 minuten oplaadt van 10 naar 80 procent.

Mercedes-Benz EQV
Volledig scherm
Mercedes-Benz EQV © Daimler AG

Het MBUX-infotainmentsysteem met een 10-inch display biedt toegang tot verschillende functies en ondersteunt spraakbesturing. De auto is leverbaar in twee verschillende lengtes: 5,14 meter of 5,37 meter, met een wielbasis van respectievelijk een 3,20 meter of 3,43 meter. De grootste versie biedt ruimte aan maximaal negen inzittenden. Het is nog niet bekend wat de auto gaat kosten en wanneer deze in de showroom staat.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”