Volledig scherm
© Twike

Met dit vlugge fitnessapparaat mag je de snelweg op

Het Duitse bedrijf Twike lanceert binnenkort na jarenlang ontwikkelen een nieuwe versie van zijn hybride driewieler. De Twike 5 is een combinatie van een elektrische auto en een fiets en haalt snelheden van maximaal 190 kilometer per uur. En: je mag ermee de snelweg op.

Het is een dilemma waarmee talloze mensen worstelen: ga je met de auto naar het werk, of neem je de fiets? De fiets is beter voor het milieu en je lichaam, maar de auto is sneller én je komt niet bezweet aan.

Het Duitse bedrijf Twike (een samentrekking van de woorden twin en bike, tweeling en fiets) wilde met zijn gelijknamige voertuig een eind maken aan die keuzestress. De Twike 5 is een soort fitnessapparaat op wielen. Door te trappen worden de accu’s opgeladen én blijf je fit. Lifters meenemen is handig, want dan kunnen zij ook meefietsen. Beide zitplaatsen zijn immers voorzien van pedalen. Sturen doe je met twee hendels die je naar voren of naar achteren beweegt, meldt De Ingenieur.

Er zijn ook accupakketten aan boord met een potentiële actieradius van naar keuze 150 tot 500 kilometer. De topsnelheid varieert van 120 tot 190 kilometer per uur. Ondanks de ingebouwde veiligheidskooi is het ongetwijfeld even slikken om met deze 495 kilo wegende snelheidsduivel de weg op te gaan. Maar dat de Twike ook in Nederland toegelaten wordt, lijdt nauwelijks twijfel. Eerdere Twikes kregen hier typegoedkeuring en ook daarmee mag je de snelweg op, zoals Rob Stehouwer uit Dordrecht deed:



Volledig scherm
© Twike
Volledig scherm
© Twike
  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.