Met een elektrische auto dwars door Europa: zo gaat dat
videoDe achilleshiel van veel elektrische auto’s is de beperkte actieradius in combinatie met de lange laadtijd. Met een poging om zoveel mogelijk Europese landen aan te doen binnen 24 uur, tracht Audi te bewijzen dat de e-tron weinig last heeft van dergelijke problemen.
Delen per e-mail
Dat Audi de ‘extreme roadtrip’ in een uitloper van de gangbare zomervakantie heeft gepland, is natuurlijk geen toeval. Want wat is er nodig om een pan-Europese rit met een elektrische auto tot een succes te maken? Vooral rustige wegen. Maar ook een elektrische auto die snel kan worden opgeladen, een netwerk van sterke laadpunten die aansluiten bij de route, en geduld. Veel geduld liefst. Want als je gewend bent om met 160 km/u of harder door Duitsland te rijden, naar bijvoorbeeld de wintersport, dan moet je je snelheid in een elektrische auto echt drastisch aanpassen.
Met de e-tron zijn we gestart in Amsterdam, nabij Schiphol. Begin van de middag, rond één uur. Over de A2 gaat het richting Limburg, om daar de grens met België te passeren. Zo’n 4,5 uur later rijden we Luxemburg binnen, het land van de lage brandstofprijzen.
We hebben de Audi e-tron 55 Quattro dan al een keer met een snellader van Ionity verbonden. De officiële range van de e-tron op een volle accu is volgens de WLTP-regelgeving vastgesteld op 417 kilometer. Je rijdt een elektrische auto nooit helemaal leeg, want dan sta je stil. Liefst hou je voor de zekerheid zo’n tien procent accu-inhoud over. In de praktijk moet je voor de e-tron rekening houden met een reikwijdte van een kilometer of 300. Hoewel we op een deel van de route over rustige provinciale wegen een etappe hadden van 331 kilometer, waarbij nog 14 kilometer resulteerde op de digitale actieradiusmeter. Volgens een joelende engineer van Audi, die gedurende de rit aanwezig was, hadden we hier een prestatie van formaat neergezet.
Snelheid
Na Luxemburg zijn Duitsland, Frankrijk, daarna Zwitserland, Liechtenstein en Oostenrijk aan de beurt. De snelheid komt nimmer boven de 130 km/u, en blijft meestal tussen de 105 en 125 km/u. Met een benzine- of dieselauto kun je op een dergelijke lange rit gemakkelijk een gemiddelde snelheid halen van meer dan 100 km/u, inclusief plas- en tankpauzes. Met een elektrische auto is dat voorlopig onmogelijk. Wij komen uiteindelijk na Italië te hebben aangedaan in Slovenië uit. De eindbestemming is het prachtige Meer van Bled.
Aan de beoogde 24 uur kwamen we te kort: het kostte ruim 25 uur om de 1694 kilometer af te leggen, een gemiddelde van zo’n 67 km/u. In totaal hing de Audi e-tron dan zeven keer aan een snellader. Maar omdat we met een volle accu vertrokken, en we leeg arriveerden, moet je eigenlijk (van vol naar vol) acht ladingen tellen.
Stroom
Een acculading kost bij Ionity acht euro, ongeacht de hoeveelheid stroom die je ontvangt. In totaal hebben we dus voor 64 euro aan stroom ‘getankt’. Zou je met bijvoorbeeld een Audi Q7 diesel van Amsterdam naar het Meer van Bled zijn gereden, reken dan op een verbruik van ongeveer 1 op 15. Dat staat gelijk aan ongeveer 110 liter diesel. Met gemiddelde literprijs in Europa van om en nabij de 1,40 euro ben je ruim 150 euro kwijt aan de rit naar Slovenië.
In de begintijd van de auto, zo’n 130 jaar geleden, organiseerden automerken vaker race- en rally-evenementen, om aan consumenten te bewijzen dat hun producten snel waren en een goede levensduur hadden. De geschiedenis herhaalt zich bij Audi. Om de consument te laten geloven dat de elektrische e-tron een prima auto is om een rit dwars door Europa mee te maken, werd de ‘extreme roadtrip’ georganiseerd. Maar erg extreem was het allemaal niet. Maar wat al langer werd vermoed, werd bewaarheid: het Ionity-netwerk functioneert goed en het systeem levert veel vermogen. De Audi e-tron laadt relatief snel. Maar maak je een rit met een elektrische auto door Europa, dan moet je je snelheid flink aanpassen. De dichtheid van het netwerk van laadpunten en de snelheid van het laden bepalen uiteindelijk de gemiddelde snelheid, samen met de actieradius van de elektrische auto. En de actieradius van de Audi e-tron, zo’n 300 kilometer, is nog onvoldoende. Met de juiste modellen van Tesla kom je gemakkelijk 100 kilometer verder op een actielading.
Ionity in Europa
Het netwerk van Ionity verspreidt zich als een olievlek over Europa. Bij de laadsystemen van Ionity kunnen elektrische auto’s tot 350 kW laden. Vooropgesteld: er is tot op heden geen enkele elektrische auto die zo’n hoog laadvermogen aan kan. De Audi e-tron kan tot maximaal 150 kW aan. Later dit jaar lanceert Porsche de elektrische Taycan. Deze sport-EV kan wel het maximale vermogen bij Ionity laden. Ionity is een initiatief van Daimler (onder andere Mercedes), Ford, BMW en de Volkswagen Groep, waar Audi ook toe behoort. In Nederland staan onder andere langs de A1 laadsystemen van Ionity.
Verder in het nieuws
-
Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden
Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt. -
‘Nieuwe optie Google Maps: navigeren via goed verlichte wegen’
Google lijkt van plan een nieuwe manier van navigeren toe te voegen aan Google Maps. Gebruikers kunnen er straks voor kiezen om hun route te plannen via goed verlichte wegen, bijvoorbeeld als zij ‘s nachts veilig naar huis willen lopen of omdat zij als automobilist moeite hebben met slecht verlichte wegen. -
VRAAG & ANTWOORD Moeten mijn winterbanden ook spanning meten?
Mijn auto heeft zo’n – tegenwoordig verplicht – systeem dat met sensoren bij de ventielen de bandenspanning meet. Nu heb ik de zomerbanden verruild voor winterbanden en de velgen daarvan hebben niet die speciale ventielen waarmee de druk in de band gemeten wordt. Kan dit problemen geven bij een controle of ongeval? –Arjen Bijlsma -
Deze Mini is duurder dan een Porsche
Een uiterst zeldzame Mini Beach Car is geveild voor 230.000 pond, oftewel 273.000 euro. Voor dat bedrag koop je ook een gloednieuwe Porsche 911. -
Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan
Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.
-
VRAAG & ANTWOORD Hebben ook elektrische auto’s cruisecontrol?
Hebben de huidige elektrische auto’s ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. –H. Stekelenburg -
Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Fabrikanten maken auto's natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
Steeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser