Ministerie deed aangifte tegen Fiat Chrysler om sjoemelsoftware in dieselmotoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind februari aangifte gedaan tegen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vanwege sjoemelsoftware in dieselmotoren. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving door Nieuwsuur. Een Jeep-dieselmotor, die gemaakt wordt door FCA, zou veel meer stikstof uitstoten dan toegestaan.
Delen per e-mail
Ook motoren van fabrikant Suzuki sjoemelden met de uitstoot, onder meer in de Vitara-modellen, meldde het ministerie begin vorig jaar. Toen werden in totaal ruim zevenhonderd Jeeps en Suzuki’s teruggeroepen voor een verplichte software-update.
Sommige fabrikanten schakelden systemen uit, die uitlaatgassen terugleiden naar de motor en zo stikstofuitstoot beperken, met als argument dat dit de motoren zou beschermen. De roetdeeltjes in de gerecyclede lucht zouden tot verstoppingen kunnen leiden. Afgelopen december oordeelde het Europese Hof van Justitie dat deze praktijk illegaal is.
Niet meer de weg op
Deze uitspraak van het Hof geldt voor alle autofabrikanten. Mogelijk mogen andere automodellen na het oordeel van het Hof niet meer de weg op. De RDW, die zich onder meer bezighoudt met toelating en milieu-eisen van auto’s, onderzoekt wat de uitspraak in de praktijk betekent.
In 2015 raakte autofabrikant Volkswagen in opspraak vanwege sjoemeldiesels. Het leverde het bedrijf vele claims en boetes op, waarvoor VW in totaal 6,5 miljard euro heeft gereserveerd.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Alleen Duitse eigenaren sjoemeldiesels krijgen geld van Volkswagen
Volkswagen heeft een akkoord gesloten met Duitse consumentenorganisaties over een compensatie voor zijn Duitse klanten die de dupe werden van het uitstootschandaal. Dat heeft de rechtbank in Braunschweig aangekondigd. -
Heldhaftige omstander klimt in cabine van rijdende vrachtwagen en voorkomt ernstig ongeluk
Een vrachtwagenchauffeur is zondagochtend onwel geworden op de weg in Voerendaal. Hierbij reed het gevaarte een tuin in, maar een omstander kon veel erger voorkomen. -
Veel autobanden hebben een te lange remweg
De jaarlijkse bandentest van Autoweek maakt duidelijk dat de zoektocht naar goede zomerbanden best lastig is. Al bij de eerste testronde bleek dat van de 53 bandensoorten er 14 een veel te lange remweg hadden. -
Duizend elektrische auto’s staan al drie jaar weg te roesten op een veld na mislukt experiment
Op een veld in de Franse gemeente Romorantin staan meer dan duizend uit het verkeer genomen deelauto’s weg te roesten. De modellen van Bluecar hadden in Parijs furore moeten maken, maar het experiment faalde. -
INTERVIEW
Een klimaatneutrale auto, bestaat die? Dit ‘automerk van de toekomst’ denkt van wel
Is het mogelijk om een auto te produceren zonder ook maar een gram broeikasgas uit te stoten? Op dit moment lukt niemand dat nog, maar het Zweedse Polestar wil uiterlijk in 2030 een ‘klimaatneutrale’ auto op de markt brengen. ,,De uitdaging om dit voor elkaar te krijgen is zó groot, dat ik er ’s nachts wakker van lig.”
-
Bij deze 44 tankstations kon je gisteren gratis tanken onder één voorwaarde
Klanten die op eerste Paasdag verkleed als paashaas, kip of paasei hun auto voltankten, hoefden bij 44 tankstations de brandstof niet te betalen. Voorwaarde was dat ze een selfie maakten tijdens het tanken. -
Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal
In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag. -
Huawei wil elektrische auto's maken die meer dan duizend kilometer ver komen
De Chinese tech-gigant Huawei, vooral bekend van smartphones, wil autofabrikant worden. Daarvoor trekt het bedrijf een miljard dollar uit. Het is de bedoeling om elektrische en zelfrijdende auto’s te gaan maken. Het bedrijf wil zelf de technologie hiervoor ontwikkelen.