‘Mogen autofabrikanten wel sjoemelen met het rijbereik?’
VRAAG & ANTWOORD‘Regelmatig verbaas ik mij over de fabrieksopgave van het brandstofverbruik of (bij elektrische auto’s) rijbereik’, aldus lezer J.F. Jonker in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zo vermeldt Tesla voor de Model Y een rijbereik van 507 kilometer, maar dat blijkt in de praktijk circa 400 kilometer. Dit is toch regelrechte misleiding? Voor de sjoemelsoftware worden autofabrikanten vervolgd, maar is dit niet hetzelfde? Als we een verpakking kopen waarop staat dat er 1000 gram in zit, dan moet dat gewicht er toch ook echt in zitten?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Bij het schandaal rond de sjoemelsoftware hebben autofabrikanten bewust de boel misleid door met software te manipuleren. Bij het beloofde rijbereik van elektrische auto’s is dergelijke misleiding nooit aangetoond. Fabrikanten dienen zich aan een wettelijk verplichte testprocedure te houden, met de fabrieksopgave van het rijbereik als resultaat. Die testprocedure is enkele jaren geleden met de WLTP-norm al meer aangepast aan de dagelijkse praktijk. Maar juist bij elektrisch rijden kunnen de verschillen nog steeds groot zijn. Het energieverbruik van een auto wordt enorm beïnvloed door de rijstijl van de bestuurder en het soort weg. Zo hebben stadsverkeer en snelwegen heel veel invloed op het rijbereik.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla aangeklaagd door voormalige werknemers wegens ‘massaontslag’
Twee ontslagen Tesla-medewerkers hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Volgens de twee maakt hun ontslag deel uit van een massaontslag van zeker 500 werknemers in de fabriek in Sparks, in de staat Nevada. En dat zou onwettig zijn, omdat het bedrijf de reorganisatie niet van te voren aankondigde. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom zijn de achterlichten van een auto rood in plaats van groen?’
‘Waarom is nooit besloten om achterlichten van een auto groen te maken?’, vraagt lezer John van Raaij in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Groen staat in de regel voor veiligheid en rood voor gevaar. Wanneer ik nu in het donker onderweg ben, zie ik maar één kleur: rood. Wanneer automobilisten op de rem trappen, wordt het rood weliswaar feller, maar bij sommige auto’s is er geen verschil meer te zien. Als ik achter allemaal groene achterlichten zou rijden, valt het gegarandeerd meer op wanneer iemand op de rem trapt en zijn achterverlichting rood zou kleuren.’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag ik met een Spaanse auto naar Nederland rijden?’
‘Ik wil een auto van een vriend met Spaans kenteken van Spanje naar Nederland rijden. Mag dat?’, vraagt lezer Ruud Teller in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk.
-
‘Eerste auto’s met joystickbesturing volgend jaar de weg op’
De Duitse leverancier Schaeffler-Paravan wil vanaf volgend jaar auto’s laten besturen met een joystick in plaats van een stuur. Dat zou een revolutie betekenen voor een van de meest ouderwetse bedieningselementen van de moderne auto. -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is goedkopere benzine slechter voor de motor van mijn auto?’
‘Van veel kanten horen we het verhaal dat goedkopere benzine slechter is voor je motor en onvoordeliger rijdt’, aldus lezer Hermy Tomassen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Is het nodig om af en toe de duurdere loodvrije versie van de benzine te tanken?’